Jeg er vokst opp med en identitet av å være tjukk/feit. Mine appetittproblemer går tilbake til spedbarnsdagene, og jeg hadde gjennom hele oppveksten noen kilo for mye på kroppen - ikke så mange, men nok til å bli stemplet som feit av en og annen klassekamerat, og til å få velmenende råd om at jeg burde kvitte meg med noen kilo av et utall andre. Men var jeg egentlig så tjukk?
En konsekvens av min identitet som overvektig er nok en vesentlig årsak til at jeg gled inn i en apatisk tilstand i forhold til vekt flere ganger på slutten av tenårene og i begynnelsen av tjueårene, og følgelig la på meg store mengder fett i disse periodene. Jeg hadde jo prøvd så utallige ganger å kontrollere vekten, men kom meg jo aldri varig ut av kategorien "feit", så hvorfor orke å bry seg mer med det? Jeg ble 25 før jeg tok tak i det, og 30 før jeg begynte å lyktes over tid. Jeg lurer på om min vekthistorie hadde vært annerledes hvis jeg ikke hadde hatt en sånn identitet som overvektig opp gjennom hele oppveksten? Jeg har snakket med flere overvektige som har hatt en lignende opplevelse av vektutfordringene, og som sitter med det samme spørsmålet. Vi får vel aldri vite det. Men synes i grunnen ikke jeg var så feit når jeg ser tilbake på bilder fra oppveksten. Her var jeg 17 år, 183-184 cm høy, og sikkert rundt 85 kilo (på en strand i Florida). Er dette egentlig en tjukk ungdom?

79 kommentarer In " Er denne gutten egentlig tjukk? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 16th 2007 at 11:12 am
Det bildet viser ikke en tjukk ungdom i mine øyne….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:17 am
nei, for meg så du da ikke tjukk ut? Men utrolig hva en lite dum kommentar fra andre kan føre til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:18 am
Nei, der er du ikke tjukk. Det ble du vel senere? Da du begynnte på slankekur veide du vel mer syntes jeg å huske.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:22 am
Rene sylfiden han der!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:25 am
Det er fint. Mulig tidene har forandret seg. Jegt synes heller ikke jeg så veldig tjukk ut her, men den gang holdt dette for betegnelsen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:25 am
Ikke tykk. Ikke i det hele tatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:27 am
Bildet viser en veldreid og dessuten en vakker ung mann (det var nå vi ønsket å skru tiden tilbake å finne ut hvor han bodde Hehehe *sukk*
))))
Vel….
Jeg har hele livet vært noen kilo for tynn…. Spist som en gamp men aktivt og annstregt/stressa liv forbrukte nok allt som ble inntatt og kombinert med stadig trussler fra øvrigheta (mamma) om at jeg nok kom til å bli tjukk om jeg ikke var forsiktig bidro nok til en aldri så liten svikt i psyken selv om det ikke endret matinntaket, derimot mistet jeg totalt matlysten og sliter den dag idag med dette…… Slike kommentarer og gjentatte “gode råd” i oppveksten og ungdomsårene er farlige greier…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:37 am
Tjukk? 84kg på 183-184cm..?
Jeg har vært 89-90kg på 187cm. Da følte jeg at jeg hadde litt for mye fett på kroppen da jeg f.eks løp (det var tyngre). Min normale vekt er 84kg, tror jeg, men det avhenger av muskelmasse etter hvor mye jeg trener. Så nå er jeg 86kg og slank.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:38 am
Spesielt når slike dumme kommentarer blir mange nok og danner et mønster…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:44 am
#2 det skulle være “liteN dum kommentar”, hehe, det der ble jo fort litt feil, men ser ut til at du skjønte
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 12:01 pm
Nei himmel og hav, denne unge mannen her var jo skikkelig HOT !! Rett og slett flott. Trist å høre at du har gått rundt og trodd du har vært overvektig. Men kjenner meg absolutt igjen i kommentarene fra barne og ungdomsårene. Ja, “alle” sa en var feit…..så hvorfor bry seg….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 12:50 pm
Det der er ikke en tjukk gutt! Absolutt ikke! Ikke engang overvektig skal jeg si deg..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 2:17 pm
Ble en ca. 100 kg mer enn på dette bildet ja. Da var jeg nok tjukk
, men benevnelsen fra andre og min egen identitet i forhold til kroppen skiftet lite på de 100 kiloene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 2:38 pm
Skulle mene det ja
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 2:45 pm
Takk for det Simonsen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 2:55 pm
Du tjukk der? Er du steike tullat? Du ser helt normal og slank ut der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 2:59 pm
Tjukk nei.. ikke en plass!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:00 pm
Hvis du får til det der skru-tiden-tilbake-til-1993-prosjektet så finner du meg i en liten småby i nord-minnesota som heter Fergus Falls. Spør etter “the norskies”…
Det er dessverre slik at kommentarer og råd, om de er aldri så velment, kan påvirke folk på negative måter. Det kan for så vidt gjelde enkeltkommentarer, men effekten kan bli enda større hvis kommentarene og rådene blir mange, og danner et mønster.
Når jeg nå er blitt sånn noenlunde voksen kan jeg jo ikke forandre fortiden, men har bestemt meg for å likevel finne måter å bli sjef i eget liv igjen på, og ikke la meg bli styrt av den inputten jeg fikk de første 25 årene jeg levde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:04 pm
Akkurat passe til den kroppen vil jeg si. Helt perfekt! Du fikk meg virkelig til å tenke her nå Bergen. Feks at folks misunnelse og sjalusi kan slå ut i forvrengninger av virkeligheten – som du er stygg, når du faktisk er vakker, og over tid gi den som utsettes for dette et forvrngt selvbilde også. Skremmende!
Blir egentlig veldig, veldig trist over hvordan vi mennesker skader hverandre, bevisst og ubevisst, og samtidig glad andres erfaringer kan lede oss til bedre spor. Du er jo selv på sporet av noe svært viktig i ditt liv!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:07 pm
Jeg vokste opp med idealet at man skulle veie sin høyde i cm minus 110 – atså rundt 74-75 kg for min del. Det ble litt usunnt, for å si det slik.
Hvis jeg greier å gå ned i ren fettmasse fremover, uten å miste muskulatur (vet det er vanskeig, men jeg prøver), så vil jeg på 85 kilo nå ha en fettprosent på 5%. Tror det er omtrent det samme som Bjørndalen, så jeg vil være fornøyd med det…. 86kg og slank høres fint ut.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:11 pm
Der kommer jo min velsignede dysleksi inn i bildet. Jeg har lært meg å lese det jeg tror teksten sier, ikke nødvendigvis akkurat det som står der, derfor oppdager jeg sjelden andres skrivefeil. Praktisk i grunnen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:17 pm
Du var jo ikke tjukk i det hele tatt. Jeg kjenner meg såååå igjen. XStefaren min sa til meg hver dag at jeg måtte passe på hva jeg spiste, ellers ville jeg rulle på stranda til sommeren. Hver dag. Og når jeg ser på bildene fra den tida, så ser jeg en lekker liten Mirabai, som slettes ikke var i nærheten av å rulle. Jeg var fin, og jeg er så lei meg for at lot noen få meg til å tro på det de sa. Jeg hadde sikkert vært forelska i deg om du hadde gått i klassen min, du likner litt på mannen min på det ungdomsbildet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:24 pm
æ tror æ også hadde sikle etter deg, bare sånn til opplysning. (:
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:25 pm
Kjipt med slike folk som innprenter oss med negative tanker om oss selv. Dessverre er det mange historier som våre på dette feltet.
Forelsket i meg? Vel, jeg hadde litt konkuranse på det der damemarkedet i klassen. Gikk i en klasse med mange ledertyper, så det var nok en og annen av de andre guttene som stakk av med litt oppmerksomhet. Men hvem vet…..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:26 pm
Takk for det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:28 pm
Når man er 17 foregår det nok litt sikling, både over og under overflaten, i slike klasser
Får gjøre en innsats for å bli “sikleverdig” på stranden igjen
Vaskebrett hadde gjort seg……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:31 pm
det klare du, det er æ helt sikker på. (:
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:42 pm
Jeg forelsket meg aldri i de populære gutta jeg. Mannen min er en meganerd, og ingen så verdien i ham, men det gjorde jeg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:42 pm
Får prøve. Vaskebrett blir kanskje litt drøyt, men et stykke til nedover blir bra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 3:45 pm
Du var ikke tjukk på det bilde nei. Du veide normalt i forhold til høyden din.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 4:03 pm
Vi haddenok fått det fint. Jeg ble nok ikke kategorisert som nerd, vi hadde sikkert fått det fint likevel Mirbai. Men kanskje like greit for mannen din at du så ham først?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 7:12 pm
HOT? Ikke værst…
Vi er nok mange som har fått høre det. Det kan være vanskelig å si sikkert hvordan det hadde gått uten disse kommentarene og rådene, men personlig tror jeg mange av oss hadde klart vektutfordringene mye bedre om de hadde vært mange færre av dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 7:20 pm
Synes jo selv at jeg ikke ser så stor ut på dette bildet, men den gang var det visst nok til å kvalifisere til omtalen. Bra tidene endrer seg litt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 8:04 pm
Får håpe jeg finner til mål i den prosessen.
Vi har nok stor makt til å skade eller styrke menneskene rundt oss med det vi sier til dem og om dem – greit at vi er obs på det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 8:09 pm
Håper og tror han er glad for det ja. Jeg er glad for at jeg fant han, og alle som ikke ville ha ham, kan angre…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 10:27 pm
Var nok noen “unødvendige” gram på siden, men ikke så mange. Synes i grunne ikke jeg var så tjukk jeg heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 10:38 pm
Sånn går det – nå kan de jo bare ha det så bra
Bra dere har det fint.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 10:39 pm
oiiii du var jo kjempepen på det bildet
))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 10:42 pm
Har en mistanke om at det sitter imellom ørene dine de problemene der. Så ikke spes tjukk ut på det bildet der nei.
Tankens kraft…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 10:43 pm
Jeg ser ingen som er kjukk der iallefall, men helt normal=)
Mvh Nunzio
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 10:47 pm
Heysan, takker for det
Spre gjerne ryktet til eventuelle single venninner rundt 30…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 10:53 pm
Det er nok mange problemer som sitter mellom ørene her i verden. De kan nok ha mange årsaker, men eventuelle livsstilsproblemer som følger en over tid er jo et spørsmål om hvordan man møter disse årsakene. Man kan kanskje ikke stille så mange krav til hvordan barn og unge møter slike, men når vi vokser til må vi jo nesten prøve å ta kontrol over livene våre selv, og ikke la omstendighetene og forhistorien styre oss mer enn nødvendig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:00 pm
Det er bra. Får satse på at jeg finner veien tilbake til den formen,selv om det var nok til å bli kalt tjukk for 15 år siden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 16th 2007 at 11:16 pm
Nå forstår jeg jo det, men den gang lot jeg meg fortelle noe annet. Synd i grunnen, men får gjøre noe med det nå i stedet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 12:20 am
jepp jeg kjenner tankegangen din.
på bildet der er du slettes ikke overvektig. uten bare normal.
jeg har også sett tilbake på gamle bilder og jeg var slettes ikke overvektig. jeg var tyngre en min syltynne søster.. derfor blev jeg stempla som tjukk.. og trodde på det.
så vi vet jo aldri hvordan det hadde vært om dem rundt oss ikke sa det dem sa.
Om ikke min familje, søstre og mor hadde drevet og sagt at jeg måtte slanke meg. hadde tenkt at jeg ville bare vokse meg til.. men en vet jo aldri.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 1:14 pm
Synd vi aldri får vite det. Det er i hvert fall mange med utfordringer på vektsiden som har hatt lignende opplevelser og kjenner seg igjen i denne typen tankegang, det kan jo være et tegn på at det har en betydning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 1:18 pm
ingen tjukk gutt der, bare en kjekk gutt på bilde..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 1:40 pm
Takk for det Daisyblue
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 6:33 pm
Hei
Dette var i alle fall ingen tykk mann, heller en sjarmør av en ung mann…..
Selv så holder jeg til inne på vektklubben til Grete rode. Får å komme inn der må du gå inn på grete rode sine sider og så logge deg inn på vektklubben ( må ordne bruker navn osv. )
Morro å lese bloggene dine
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 10:32 pm
Takk for det Evelyn. Jeg var vel kanskje ingen utpreget storsjarmør. Mitt selvbilde på vekt spilte nok inn på mitt selvbilde i forhold til damer, men jeg får ta det igjen nå….
Var inne på Grete Roede sine sider og prøvde å finne deg, men fant deg ikke. Skal gjøre et nytt forsøk senere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 10:41 pm
Hei
Du må gå inn på grete rode sine sider, logg deg inn i vektklubben og på fram siden til høyre står det mange tråder der du kan velge, velg slankeblogger. Men du må nødt til å melde deg inn å ordne deg porfil for å komme inn ( koster ingen ting )
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 17th 2007 at 10:57 pm
OK, takker for infoen. Skal prøve i morgen (eller i kveld, får se hva jeg rekker).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 20th 2009 at 11:08 am
Tjukk, nei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 20th 2009 at 11:35 am
Det bildet viser en person som ikke er veldig overvektig, men det er også tydelig at han ikke trener. Det som er farlig er ikke fettet som er under huden, men det som er inne i kroppen. Det er noe som ingen bilder viser veldig godt. Jeg har sett “fete” menn som har bedre utholdenhet enn mange “sylfider”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 20th 2009 at 12:01 pm
Leif: Hyggelig, hadde vært fint om noen andre hadde sagt det til ham da.
Pater: På denne tiden trente jeg normalt 4-6 ganger i uken, mest basketball.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 23rd 2009 at 9:28 am
Da er det en bekreftelse på at alle er forskjellige og kroppstyper finnes det mange av. “Normal” finnes det ingen av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 23rd 2009 at 12:21 pm
Det stemmer nok. Kropper kan se ut på forskjellige måter. Vil på ingen måte si at jeg var veltrent, men trente regelmessig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 5th 2009 at 11:20 pm
Veldig godt skrevet! Synes foressten du ser ut som en helt vanlig sunn ungdom på bildet.
Og et veldig viktig tema du fokuserer på! Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du sier – desverre. Ble oppflasket med at en skulle passe vekten – alltid. Vilket liv… Etterhvert har jeg funnet ut at lykke ikke betyr at en må fokusere på vekt fremfor livsglede, men at vi må leve, og glede oss over det livet vi har fått tildelt. Litt trist å tenke på at jeg har kastet bort så mye energi og tid på å tilstrebe det jeg aldri har ønsket å bli – perfekt i andres øynes. I mitt tilfelle var det en mor som sto bak – og som fremdeles “gir gode råd”… Dette temaet har mange sider, og en side er rett og slett øynene som ser: Jeg har “alltid” følt meg overvektig, fordi jeg alltid har fått høre at jeg var “alltid litt overvektig.” Det er selvføgelig ikke sant. Når jeg ser bilder fra mange år tilbake, ser jeg en helt passelig slank jente/kvinne, i sin ungdom tilogmed ganske “snedden” som vi sier i Bergen. Slike tanker som jeg/vi er blitt innprentet er jo typisk grobunn for anoreksi og bulimu. Det er ganske enkelt “livsfarlig”. Og de fomidles desverre fra voksne til barn/unge den dag i dag. For ikke å snkke om hvor rå de unge jentene er mot hverandre, noe jeg skal la ligge nå.
Når jeg ser bilder fra ca.15 år tilbake, ser jeg en passe slank småbarnsmor. Da følte jeg meg IKKE passe slank! Nå derimot, er jeg 15 år eldre, og mer enn 15 kilo tyngre, er slett IKKE spesielt slank,og nærmer meg snart 50. Tvertimot er min BMI sikkert høyere enn sunt er. MEN: Jeg har det mye bedre meg meg selv! Og tenker ikke vekt “hele tiden”. Og det påvirker alle rundt meg, inkludert min egen familie. Jeg har roen på at jeg faktisk ikke ER slank, og har kun som mål om å forbedre min levemåte og kondisjon litt etter litt – og ikke “slanke meg”. Jeg er “berømt” for min positive innstilling – fordi jeg er glad og fornøyd og trives med meg selv på de fleste måter!
OG: Jeg skal ALDRI prate om vekt og slanking til mine døtre! Min 16-åring får ikke lov til å veie seg, og vi har i lange perioder ikke batteri i badevekten – med hensikt.
Jeg håper mødre eller bestemødre med “slanketanker” leser dette, og forstår hvordan det har forsuret mye av mitt liv, og ikke gjør den tabben min mor gjorde mot meg. Det er kun meg selv jeg kan takke for at jeg ikke fikk anoreksi eller bulimi, og ingen andre.
Min datter ligner fysisk på meg selv i 15-16-årsalderen; litt rund i kantene, litt store pupper og med en smittende latter. Slik skal jeg la henne vokse videre mot voksen kvinne, og ikke forsure livet hennes med “slankeråd” som ikke behøves. Jeg er så glad for at jeg ser hvor flott hun er når hun er seg selv – og jeg håper at jeg ha lært henne at en skal være glad i livet, og leve det som best en kan.
Skade henne med unødvendige slankeråd skal jeg iallefall ikke gjøre! Hun er flott som hun er, slik jeg selv var. Men det var det ingen som fortalte -bare at jeg “alltid var litt overvektig”. Egentlig utrolig at jeg er blitt som jeg er – med den slanke oppveksten;-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mars 5th 2009 at 11:59 pm
Desverre mange av oss som har hatt denne typen opplevelser. Hos meg var det ikke en enkeltperson, men summen av mange som fortalte meg at jeg var litt for stor…
Viktig at vi forteller om dette, slik at andre kan unngå å utsette de som er i samme situasjon som oss i dag for samme tabben. Det gjør det jo sjelden lettere å gå ned i vekt å få høre at en er tjukk…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2009 at 7:56 am
Hei
Dette var veldig interessant lesning, og jeg kjenner igjen det du skriver. Ikke så mye hos meg, men hos broren min. Han var lubben som liten, og hørte nok at de voksne snakket om det (blant annet var det endel diskusjoner rundt at min bestemor ga han mat før middag etc). Tror ikke at han fikk direkte kommentarer, men barn får jo med seg ting. Han strakk seg kraftig når han kom i tenårene og ble slank (nesten mer enn slank, men fremdeles en liiiten bulk på magen. Men vil tro han på et tidspunkt var enda tynnere enn du er på bildet). Men han mente fremdeles at han var tykk, det vet jeg. Nå har han kommet seg over 20, har sluttet å vokse i høyden, og vokser utover igjen. Og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe han!! Å gå rett på sak vil garantert ikke hjelpe, og heller ikke noen kommentarer om hva han burde gjøre. jeg er litt rådvill. Du som har vært der selv, har du noen tips? Han har ikke flytt helt ut enda, men jeg ser hvilken vei det bærer.
Jobber selv med å bli kvitt litt av min egen kropp, så vurderer å gå inn i en samtale rundt hvordan jeg har det og se om han biter på agnet til å snakke om seg selv. Men er redd det kan virke mot sin hensikt, siden jeg strengt tatt har litt mindre å slite med enn det han har. (og veit selv hva jeg syns om venninner som er slankere enn meg og som vil snakke om sine “vektproblemer”…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2009 at 5:07 pm
Beklager sent svar. Har vært noen travle dager, så jeg har kommet på etterskudd påsvaring av kommentarer her på bloggen.
Vanskelig å si noe sikkert om hva som er lurt i møte med din bror. Innfallsvinkelen om å snakke om egne utfordringer kan funke. Jeg har også tro på å helle stille spørsmål som åpner for at han selv kan velge å gå inn på temaet enn å tvinge ham til å uttale seg om sin vekt kan være en vinkling. En annen mulighet er å leve et sunt liv slik at det kan bli til inspirasjon for andre når de ser deg, å invitere ham over på sunn mat, med ut på treningsturer (hvis dere har et slikt forhold at dere gjør ting sammen) o.l.
Har tenkt å skrive litt mer om dette temaet senere, men har ikke hatt kapasitet til å jobbe nok med det enda.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 29th 2009 at 12:32 pm
jeg var veldig tidlig utviklet, altså pupper og hofter kom fort på denne kroppen. Tenk, jeg var 170 høy, veide 60 – 65 kilo og følte meg tjukk da jeg var 15. Det er to årsaker til dette;
1) sløve kommentarer fra gutter som kalte meg bl. a. elefant…. og det faktum at “alle andre” var tynne grunnet senere utvikling + at guttene var fremdels småvokst;-)
2) min mor var “hele tiden” på Grete Roede-slanking. I hele min oppvekst fikk jeg høre at jeg lignet så utrolig på henne – så da tenkte jeg “slik blir jeg og, så her er det bare å begynne å slanke seg”
Resultat? vektptroblemer grunnet ødelegging av forbrenning og litt koko i hodet. Nå er jeg 38 år og har kontroll på livsstilen, er godt på vei ned til 70 kilo (som faktisk er perfekt for meg:-)) Sunn og god ag har aldri vært i så god form! Så, ja – man bli tidlig den personen andre vil at du skal være….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 29th 2009 at 2:50 pm
Blondie: Jepp – utrolig hvor lenge man bærer med seg det som formes i en tidlig i livet. Bra du har et godt forhold til kropp og livsstil nå. Gratulerer med den prosessen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2009 at 4:07 pm
Det er lett å finne ut om du er “feit” eler ikke. Din BMI på dette bilde er 25. En BMI på mellomn 18,5 og 24,9 er definert som normalvekt, 25-29,9 er definert som overvekt osv.
På bildet befinner du deg i grenseland mellomnormalvektig/overvektig. På den tiden bildet er tatt vat gjennomsnittsvekten lavere enn i dag, noe som resulterer i at du så “feitere” ut da, enn om bildet var tatt i dag.
Bergen: Som gammel språkstudent må jeg si meg ganske kraftig uenig. “Feit”, og i en viss grad også “overvektig” er ord som bærer med seg ganske mye mer enn de rent fagtekniske definisjonene som brukes i forbindelse med BMI-målinger. Tror ikke noen som kalte meg “feit” på 80- og 90- tallet tenkte så mye på BMI. I dag har jeg en BMI på rundt 28, men en muskelmasse som gjør at fettprosenten min er helt i grensen for det anbefalte sunnhetsidealet for menn. Er jeg da “overvektig”?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 26th 2009 at 5:23 pm
im chuck bass
Bergen: I trust you
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 26th 2009 at 5:59 pm
jeg er sååå enig.. jeg er jente å såg sånn ca lik ut som bilde ditt..SUNN!!! alle syntes jeg var “tjukk” og jeg begynte å gå i store gensere.. dette har brydd meg hele livet og nå i en alder av 22 er jeg faktisk overvektig fordi jeg har nesten ikke trent i hele mitt liv, for folk såg som på meg, (usunne, spinkle folk)
har nå begynt å trene, men er veldig sulten hele tiden!! vanskelig å få alt til å gå opp i opp!!
Bergen: Kjenner til den utfordringen. Ikke alltid lett, men mulig. Min erfaring er at sultfølelsen kan gå litt i perioder. Håper det funker slik for deg også etter hvert. For meg fungerer det også slik at korte, harde treningsøkter (under timen) pirrer sulten mye mer enn lengre rolige økter. Er det slik for deg pgså?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 27th 2009 at 11:17 am
Har du noen erfaringer med intermittent fasting? Dvs. at du faster i 16 timer og spiser innenfor de resterende 8, samt holder kaloriinntaket innenfor ett visst nivå (husker ikke eksakt tall).
Det skal visst gjøre det enklere å gå ned i vekt og også bygge muskler, i tillegg til at man sjelden er sulten og får økt fokus når man faster.
Jeg, som sikkert mange andre, er innprenta med at flere og mindre måltider om dagen stimulerer forbrenninga – mens intermittent fasting i hodet mitt gjør nesten det motsatte! Uansett, ville bare høre om du hadde prøvd det selv eller vet noe om det
Personlig hadde jeg sulta om jeg hadde måttet gå 16 timer uten mat! ;P
Bergen: Har ikke prøvd det i kombinasjon med vekttrening eller så strukturert. Men da jeg studerte Islam i USA i slutten av tenårene prøvde jeg halvdagsfasting i en månedes tid (under Ramadan, for å prøve å kjenne litt på opplevelsen av å faste). Da spiste jeg ikke noe før kl. 17:00 på kvelden, men spiste det jeg ville mellom 17:00 og leggetid (normalt to måltider). I den perioden gikk jeg merkbart ned i vekt. Jeg var overraskende lite sulten, men det gikk i grunnen greit. Det var litt upraktisk, så det ble med den måneden. Ikke ble jeg Muslim heller…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 27th 2009 at 11:21 am
(bygge muskler om man følger et treningsprogram)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2009 at 1:10 pm
Kjenner meg igjen i det bildet der! Ung og normalvektig i en sårbar alder. Kroppen er ferdig å bygge i høyde, men beinmasse og muskelmasse har ikke blitt fullt utviklet enda til å skape en moden helhet med former. Å sammenligne sin egen kropp med anorektikere og andre superslanke er ikke så veldig lurt. Jeg burde vel ikke på dags dato gå rundt å sammenligne meg selv med de retusjerte modellene som man blir bombardert med hver bidige dag. Men det er hvertfall deilig å bli voksen og kjenne at det andre ting enn vekten som har mer betydning for selvfølelsen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 22nd 2009 at 5:03 am
Hei, jeg er en gutt på 19 år. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i mye av det som blir sagt her. Når jeg var liten vokste jeg bare i bredden, og fikk høre mye snakk om at jeg ikke var feit, bare kraftig osv. Så begynte jeg og vokse i høyden, etter ungdomsskolen, og gikk fra å være lav og lubben, til å bli høy og veltrent. Løp ca 4 ganger i uka og trente styrke annenhver dag. Tok mellom 500-2000 sit ups om dagen, ja var helt besatt. Problemet mitt er at jeg er at jeg faktisk, uansett om jeg bare løper og ikke trener styrke, er svært kraftig bygd. Er ca 190 høy og veier ca 90 kg. Jeg har ingen problemer med å holde følge med venner når vi driver med ballsport osv. og jeg løper fortsatt gode rundetider på løpebanen selv om jeg har dabbet litt av i det siste. Jeg har ganske store muskler, selv om de har blitt litt mindre i det siste. Jeg har en mage, men er ikke verre enn at den ikke stikker ut med mindre jeg lener meg veldig langt forover. Jeg mener det er veldig galt at en person som meg, kraftig men på ingen måte overvektig, blir stemplet som det, bare fordi jeg har en kraftig kroppsbygging. Personlig mener jeg at jeg er normal, kanskje litt over middel på lårene, men har strengt talt spilt fotball i over 10 år og har sterke lår.
Hva mener dere? Virker jeg overvektig? Jeg er tidvis fornøyd med meg selv, men for altfor ofte perioden med lav selvtillit. I disse periodene slutter jeg å bry meg, og slutter å trene og spise riktig. Da går jeg ofte opp 5 kg, men de går over til muskler igjen etter noen løpeturer og situpsøkter.
En ting til. Har noen et par tips til hva jeg kan gjøre for å endre mitt eget selvbilde? Altså, jeg mener selv ikke at jeg er overvektig, men oppvekst og kommentarer fra andre som sier jeg ikke er normal men kraftig, får meg til å tvile. Det har kommet til det punktet at jeg ikke tør å se på vekten lenger, noe jeg tidligere likte. Før ble jeg glad over å se 85-90 kg, var på det laveste faktisk på 180 cm og 70 kg, men er mye mer fornøyd med meg selv nå på 190cm 90 kg. Jeg føler meg faktisk sterk og maskulin, men blir stadig knust igjen til å tro jeg er overvektig og ikke sterk.
Beklager at jeg sporet litt av til tider, men jeg hadde mange tanke og følelser som måtte luftes ut litt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 28th 2009 at 12:31 am
Hei! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om her, Bergen. Jeg er ei jente på 19 år, og veier til dags dato ca 130 kg.. Jeg skjemmes bare av å skrive det tallet som burde ha vært 70 kilo når jeg er 19 år og 1,74 cm. Jeg tror virkelig ikke at jeg hadde vært så overvektig som jeg er idag om jeg ikke hadde fått stygge kommentarer om vekten min under oppveksten min. Omtrent samtlige stygge kommentarer om vekten min som jeg har fått opp i gjennom årene husker jeg ennå, fordi det knuste meg helt gang på gang. Senest i sommer hadde jeg en episode hvor to gutter jeg traff ute på byen skulle “ta igjen” på meg etter at jeg sa ifra til vaktene om at de tok mobilen til venninna mi, og sa på stavangersk “ro deg feidå”.. Etterfulgt av latter fra deres side. Jeg ble så ydmyket at jeg ikke vil gå på byen lenger, pga frykten for stygge kommentarer.
Uansett, i barndommen min fikk jeg høre jevnt og trytt fra både mor, far og medelever at jeg burde slanke meg, “har du tenkt til å bli smellfeit?”- etter å ha tatt det faren min mente var altfor mye kjøttdeig, osv.. Det er utrolig hvor knusende slike ord var for ei lita jente. Det verste er at når jeg ser på bilder av meg selv fra barndommen, alt fra jeg var 8 år og hadde et par kilo for mye på kroppen, til jeg var 12-13 år, synes jeg ikke at jeg var så overvektig som alle skulle ha det til. Hvordan kunne 11-åringer fra klassen min kalle meg feit når jeg bare var litt større enn alle andre? På den tiden syntes jeg at jeg var kjempefeit og stygg, og at ingen var glad i meg pga det, men nå når jeg ser bilder vet jeg jo at jeg ikke var feit da! Nå kan jeg gå med på at jeg er overvektig, men jeg føler at grunnen til at jeg la mer og mer på meg og ble overvektig fra 8.klasse og til den dag i dag, er at jeg var overbevist at jeg allerede var feit og stygg, så da gjorde det ikke noe med bare et pizzastykke til f.eks.
Jeg elsker foreldrene mine, men jeg kan ikke forstå alle kommentarene jeg fikk av dem i barndommen.. Det knuste meg, spesielt når det var foreldrene mine som sa det, og det vet jeg er noe jeg aldri kommer til å glemme, uansett om jeg en dag veier 70 kg og ser kjempebra ut.
Det er så ødeleggende for et barn og tenåring å høre slike ting om seg selv.. Pga vekten min har jeg dårlig selvtillit, har alltid hatt det, er paranoid fordi jeg føler at alle jeg går forbi tenker at jeg er feit, og har slitt med selvskading, angst og depresjoner siden jeg var 14 år.
Nå ble dette veldig langt, beklager, jeg håper bare at kanskje EN mor eller far leser dette, og kanskje derfor ikke sier slike ting til barnet sitt, fordi det kan ødelegge dem helt.
Tusen takk for det du skriver, Bergen, det er godt å vite at jeg ikke er alene om dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 7th 2010 at 6:18 pm
Hei.
Jeg er også en av mange ungdom som kjenner meg igjen i dette. Er en jente som er 172 høy og veier 75 kg. Dette har variert fra 72-80 de siste årene. Har altid følt meg tykk og dermed tenkt at jeg er mindre verdt enn andre.. Tankegangen har ofte gått på “bare jeg blir tynn så kan jeg begynne å leve”. Skrev bokstavene EVK for å minne meg om dette. Var redd for at livet skulle være over før jeg hadde levd det. Men, har også innsett av disse kommentarene at jeg heller får kose meg nå! Trener jo regelmessig og spiser sunt. Men hvorfor kan man ikke være fornøyd samtidig som man jobber for å bli slankere? Det ser jeg ikke noe svar på!
Lykke til alle slankere, ikke “glem å leve underveis” ;D
Bergen: Det er jo en evig balansegang på mange områder i livet – å strekke seg mot noe mer og samtidig trives der man er. Å være fornøyd med det man gjør ut av hverdagen her og nå, men samtidig ikke være så fornøyd at en ikke går noen steg i retning av noe som e enda bedre. Det er vel det som hindrer oss fra å bli grinete gamle gubber eller desillusjonerte kynikere? Prøver å ha den balansen på alle områder. Litt enklere sagt enn gjort, men ikke umulig…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 2nd 2010 at 7:38 am
Du nevner at presset fra familie, gamle klassekamerater og lignende, fikk deg til å få et dårlig selvbilde, som igjen førte til at du ikke brydde deg om vekta siden du var “feit” uansett”, selv om du egentlig var normal.
Men for meg som var relativt FEIT (da 85kg og 174 høy, og ikke spesielt mye muskelmasse) gikk det andre veien. Jeg brydde meg generelt lite om min egen kropp frem til jeg faktisk fikk noen litt “ekle” råd fra familie og nære.
Men selv så ekle de rådene kan ha vært der og da, hjalp de meg til å gå ned fra 85->63 kg på 5 måneder (Er oppe i 66 nå grunnet gjennomtrening av muskelmasse), og jeg må si det er bedre å få kommentarer om hvor tynn og spinkel jeg ser ut nå, enn hvor feit og hva jeg burde gjøre for vekta mi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 2nd 2010 at 8:44 pm
Martin: Det er nok forskjellige historier der ute. Jeg legger ikke skylden for min overvekt på andre enn meg selv. Det var min tolkning av og respons til disse meldingene som var det viktigste problemet – i hvert fall det eneste det er konstruktivt for meg å forholde meg til i dag. Veldig kjekt at tilbakemeldinger hjalp deg. Jeg har absolutt tro på å innvolvere seg i andres liv hvis man står nær nok, men det er viktig at det skjer på rett måte, og at summen av meldinger til overvektige ikke blir for store. Og så er det greit å tenke at det av og til er smartere å tie stille enn å prate også – det bør gjennomtenkes at formen på meldingen og involveringsstrategien har som primært fokus hva som vil virke motiverende i møte med den enkelte overvektige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 30th 2010 at 8:03 am
Da jeg var i tenårene var jeg ganske tynn. Jeg var sent ute med å få former som pupper, lår og rumpe og var dermed bare en strek. Spiste normalt, men fikk jevnlig kommentarer om at jeg hadde anoreksi eller at jeg var ekkelt tynn. Dette førte til at jeg gjorde alt jeg kunne for å gå opp i vekt. Jeg spiste altfor mye og sluttet helt å trene, likevel skjedde ingenting… helt til formene begynte å komme. Plutselig forandret kroppen min seg mens jeg fortsatte å spise altfor mye i frykt for at jeg var for tynn.
I dag har jeg tatt av ca 5 kg og har ca 5 kg igjen for å nå min ideal vekt. Selv om jeg kanskje hadde det motsatte problemet i forhold til deg da jeg var ung, føler jeg at jeg kan relatere til mye av det du skriver i bloggen din og spesielt i dette innlegget om velmenende og ikke fullt så velmenende kommentarer gjennom oppveksten, og deres innvirknig.
Må si at det er utrolig imponerende og ikke minst inspirerende å lese bloggen din! Takk for at du deler så åpent og personlig med oss lesere
Lykke til videre!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 1st 2011 at 12:51 pm
K: KJekt at du finner inspirasjon i bloggen K. Husker tilbake til ungdomsskoletrinnet at det sikkert var like tøft å være 5 kg mindre enn normalen som det var å være 5 kg over normalen… Heldigvis kommer vi til et tidspunkt som viksne der vi ikke lenger trenger å la de opplevelsene bestemme over reaksjonsmønsteret vårt lenger. Det er ikke nare lett å utfordre dem, men heldigvis mulig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
3 Tilbakeping & Tilbakesporing