I Storbritannia er statistikkene for overvekt heller lite hyggelige. Landet er kåret til Europas mest overvektige, og hvis utviklingen fortsetter med dagens tempo risikerer landet å ha en befolkning hvor over 50% er sykelig overvektige i år 2050. I møte med disse prognosene har landets helseminister lansert en plan for å ta overvektsproblemet ved hornene, og prøve å få en allianse mellom myndigheter, skole, helsevesenet, kulturlivet, idrettsklubbene og andre aktuelle aktører for å hindre det han beskriver som et problemet med større katastrofepotensial enn global oppvarming. Regjeringen vil "sette inn støtet og legge forholdene til rette for en sunnere livsstil for alle"
I forbindelse med disse utfordringene har en av regjeringens eksperter, Dr. Susan Webb, uttalt at det er underlig at noen klarer å leve som normalvektige i det britiske samfunnet i det hele tatt. "Den gjengse oppfatning at fedme bare er et resultat av enkeltindividets mangel på selvdisiplin, må nå legges vekk en gang for alle. Det er ikke lenger tilstrekkelig å be folk ta seg sammen og velge en sunnere livsstil."
Kritikerne av programmet sier at regjeringen i realiteten tar på seg skylden for folks overvekt, og at dette i grunnen er å trekke det litt langt… Problemet er jo at de som mener at overvekt kun er et individuelt ansvar – og at regjeringens oppgave kun er å fortelle folk at de må skjerpe seg, og eventuelt hvordan de kan skjerpe seg, ikke akkurat kan sies å ha lykkes. Det er vel få ting som kan sies å ha vært mer mislykket i et samfunnsmessig perspektiv enn akkurat denne strategien.
For min egen del, og de fleste overvektige, tror jeg dog det er lite
vits i å legge skylden på regjeringen for sin overvekt. Selv om jeg ser
mange årsaker som spiller inn på min vekt, både genetisk og i samfunnet
rundt meg, så tenker jeg som om mitt vektproblem utelukkende er mitt
ansvar, for det er den eneste måten det er mulig for meg å få tatt tak
i utfordringen, og få gjort noe med den fra mitt perspektiv.
Jeg tror altså ikke regjeringen er skyldig i min overvekt, men jeg tror at det er lurt for den å tenke som om den er det – og faktisk gjøre en innsats for å legge til rette for at det skal bli lettest mulig å gjøre smarte helsemessige valg. Jeg tror dette er en strategi som har mye bedre sjanse for å lykkes på samfunnsnivå enn bare å be folk om å skjerpe seg, og eventuelt henge på litt info om hvordan man kan utføre skjerpingen – den slags har man liksom prøvd i noen årnå, og vi kan jo ikke akkurat si at det funker…

16 kommentarer In " Er min vekt regjeringens skyld? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 20th 2007 at 10:20 pm
Litt dumt at skattepenger skal gå til å få folk ned i vekt.. men samtidig er det vel stor sannsynlighet at disse skattepengene ville ha gått til uføretrygder til de samme folkene om ikke så mange år..:)
Regjeringens ansvar er jo folkets ve og vel, og få har det vel bra med seg selv, i en kropp som er mange nummer for stor!:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2007 at 10:34 pm
Jeg synes i hvert fall regjeringen skal gjør det den kan for å legge til rette for at folk ikke får større hindringer enn nødvendig i veien for å ta gode valg. Så blir det også et samfunnsøkonomisk regnestykke om hva som lønner seg av forebyggende arbeid og behandling/trygdeytelser. Forebygging pleier jo å lønne seg hvis det virker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2007 at 10:36 pm
Jeg har funnet årsaken til min overvekt:
http://www.vgb.no/274...
Og har tatt et oppgjør med det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2007 at 1:24 am
Har i grunnen ikke valgt helt samme strategien som deg der Amazing. Har merket at flere av vennene mine har mistet noen kilo etter at jeg har kvittet meg med en del – de har begynt å trene og greier… Så jeg tror jeg beholder dem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2007 at 1:30 am
Hehe…det er bra Bergen;)
Men jeg hadde et behov for å legge skylden over på noe annet enn meg selv..og vips, der fant jeg den artikkelen;)
Min overvekt skyldes at jeg sitter i ro og stress har ført til enkle løsninger mtp mat…
Derfor søker jeg nå etter butler med gode kokeferdigheter…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2007 at 1:36 am
Jeg må bare si, du skriver så utrolig bra. Jeg blir faktisk imponert hver eneste gang jeg leser noe du skriver.
Jeg er enig i det du skriver. Jeg tror heller ikke man kommer noen vei med å fortelle hvordan noe bør gjøres. Det må legges til rette, og det bør gjøres fra VÅR side. En trent og sunn mann som ikke aner noe om våre utfordringer, har ganske liten forutsetning for å kunne legge opp hjelp for overvektige. Jeg syns vektklubb fungerer veldig godt, men for andre gjør det ikke det. Jeg tror at en kombinasjon av vk og oppfølging fra helsepersonell kunne hjulpet for noen. Jeg har ikke svar på noe, men helt klart, noe bør gjøres. Hadde jeg ikke oppdaget vk, hadde jeg liggi på sofaen, kvalm og stappfull av pizza og godteri i kveld. Man trenger hjelp på veien….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2007 at 1:36 am
Hvis du betaler gruelig godt skal jeg vurdere det…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2007 at 1:41 am
Men for å svare litt mer seriøst, så er det først og fremst min feil at jeg er ivervektig.
Men regjeringens satsing blir helt feil for det er ikke forebyggende.
Fedme er et alvorlig helseproblem og kostbart. Det først de burde gjort er å senke prisen på sunne matvarer.
For det vises at det er de med lavest inntekt som har størst hyppighet av overvekt. Feil mat.
Sunn mat er dyrt, trening på senter er dyrt.
Jeg begynte å legge på meg av medisinske årsaker og når jeg i tillegg skifta yrke fra masse aktivitet til å sitte på kontor, i bil eller på møter så forsvant mye av aktivitetsnivået.
Når jeg er ferdig på jobb så er det leksehjelp til barna, følge dem på ulike aktiviteter, mat og legge dem.
Klart jeg kunne trimmet etter det…men har ikke nok overskudd. Selv om jeg vet jeg får overskudd av å trene.
Men tiden strekker ikke nok til og sånn er det veldig mange av oss som har det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2007 at 1:43 am
Takk for det Mirbai.
Jeg er enig i at folk med vektproblemer (eller kanskje helst forhenværende vektproblemer) kan ha helt andre forutsetninger for å forstå og hjelpe andre i forhold til deres vektreduksjon enn folk uten egne erfaringer på området. Vi kan i hvert fall komme med noen innspill som “skoleekspertene” gjerne ikke kan bidra med, som gjerne vil være vel så viktige som de innspillene de har.
Selv synes jeg også Vektklubb er veldig bra – ikke minst fordi det gir et sett med redskaper, så kan man i grunnen selv velge sin metode, og jeg trenger bare bruke redskapene som jeg synes funker best for meg selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2007 at 1:51 am
Det er nok ikke lett å velge sunnt i hverdagen for mange. Regjeringen kan ikke ta valgene for oss, men de kan kanskje gjøre det litt lettere for oss å gjennomføre de valgene vi faktisk ønsker å ta? På den måten tror jeg man samfunnsmessig hadde sett en positiv utvikling, ved at flere hadde lyktes med sine utfordringer.
Selv har jeg stor tro på å få ned prisene på sunn mat, og å innføre skattefradrag for dokumenterte treningsutgifter på en eller annen måte. I tillegg tror jeg det hadde vært et pluss å skjerpe inn kravene til serveringsstedenes opplysningsplikt om hva som befinner seg i maten de serverer. Hadde menyene også inkludert info om mengden kalorier i en rett, og fordelingen mellom fett, karbohydraer og proteiner, tror jeg nok mange hadde gjort smartere valg. Det funker i dagligvarebransjen, og jeg tror nok det hadde vært gjennomførbart i serveringsbransjen også, om enn ikke med like stor grad av nøyaktighet som hos Rema.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 22nd 2007 at 9:55 am
Hvorfor så mye fokus på å senke prisen på sunn mat? Hva med å øke prisen på usunn mat så slår man flere fluer i samme smekk. Sunn mat er dyrere fordi den har bedre kvalitet. Ordentlige råvarer koster. På samme måte som man har avgifter på tobakk, alkohol og sjokolade kunne man hatt avgifter på sukker, fett og raske karbohydrater! Men kunne evt fjernet noe av momsen på den sunneste maten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 23rd 2007 at 11:10 am
Det å øke prisen på usunn mat er nok også en mulighet, men det er jo alltid kjekkere å foreslå gulrot fremfor pisk… Det mest realistiske er nok en kombinasjon – man må sikkert dekke inn igjen noe av de tapte momsinntektene på andre matvarer. Problemet er bare at jo mer komplisert man gjør det, jo flere gråsoner i forhold til hva som er sunnt nok og usunnt nok til å havne i de forskjellige kategoriene kommer man borti. Men de løser det nok en gang, får vi håpe?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 27th 2007 at 5:34 pm
Hei Bergen, Så fint at du skriver om dette. Jeg er enig med deg at den enkelte må forsøke å gjøre noe med sin overvekt samtidig som samfunnet også må ta et ansvar med å tilrettelegge for de riktige valgene. Kanskje man også kan gjøre noe med pris og avgiftspolitikken som favoriserer de sunne matvarene. Jeg vet ikke. Kanskje mer individuelt tilpassede treningstilbud også kunne vært noe. Jeg tenker høyt.
Håper du finner en løsning for din egen del som fungerer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 27th 2007 at 10:29 pm
Det funker rimelig bar for min del for tiden, men det er jo mange år med vriene valg foran meg hvis jeg skal greie å holde vekten nede, når jeg en gang har nådd den vekten jeg vil ha resten av livet, så jeg er takknemlig for alt samfunnet gjør som vil gjøre de valgene enklere for meg.
Tror også at prisen på sunn mat kontra usunn mat spiller inn på denne problematikken, så jeg håper de finner en måte å ta tak i det på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2009 at 9:39 am
Haha, nå skal vi skylde alt på regjeringen….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 8th 2009 at 11:18 pm
Olav: Anbefaler deg å lese innlegget en gang til. Virker på kommentaren som du kanskje ikke har lest det så nøye?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende