En av ti barn i alderen 8-15 år sier at de slanker seg. Jeg hadde kanskje fryktet tallet var høyere, og det kan jo hende at flere gjør det uten å si ifra til de som tar denne undersøkelsen, men talet er uansett mer enn høyt nok.
Jeg var selv et barn som slanket meg. Jeg prøvde og feilet, igjen og igjen. I dag kan jeg se tilbake på barndomsbilder og se at jeg ikke var så tjukk, men den gang var de få kiloene ekstra nok til å få det stempelet, og slankeforsøk fulgte. Med alle mine feilede slankeforsøk bak meg, ble min identitet som overvektig forsterket, og jeg fikk hver gang bekreftet at jeg ikke holdt mål. Denne identiteten som mislykket på vektfeltet, har vært et mye større problem for meg i forhold til senere vektproblematikk enn lysten på potetgull og lasagne. Hvorfor bry seg når jeg uansett ikke lykkes? Når andre poengterer at jeg er feit uansett? Kommentarer jeg har fått fra andre overvektige tyder på at jeg ikke er den eneste med disse opplevelsene bak meg.
Jeg har tro på å skape et familieliv som stimulerer til fysisk aktivitet – der barn kan få finne frem til aktiviteter de trives med. Jeg har tro på at familier kjører et sunt kosthold, men det må gjennomføres for alle i familien hvis det skal ha en effekt. Jeg har tro på å begrense TV-titting, PC-spilling o.l., hvis foreldre greier å være troverdige eksempler for sine barn på området. Men jeg har ingen tro på å fortelle barn, direkte ellere indirekte, at de må spise mindre, gå sulten i hverdagen, og bedrive trening over tid som de mistrives med. Det tror jeg faktisk er noe av det minst smarte man kan gjøre i møte med et overvektig barn.
Det er positivt at barn lever sunt. Det er potensielt ødeleggende at barn må "slanke seg".

89 kommentarer In " Barn på slankern "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 30th 2008 at 10:49 am
Som foreldre har vi en kjempeviktig oppgave i å lære våre barn opp til å ha et sunt forhold til mat, drikke, til kroppen sin, frisk luft og sportslige aktiviteter.
Når det gjelder overvekt er det FOREBYGGING som er det viktige, -fra barnsbein av! Det er flest hverdager og vi foreldre må absolutt gå foran som gode eksempler både når det gjelder maten og trimmen!
Hos oss blir ordet slanking aldri nevnt, men barna vet godt hva som er hverdagsmat og hva vi kan kose oss med til bursdager, jul og festlige sammenkomster.
Og både barna og vi voksne holder oss i form på hvert vårt felt når det gjelder idrett. Det gjelder å finne sin “nisje”, hvor det blir lystbetont og trivelig!
Et veldig viktig tema du tar opp her!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 2:20 pm
sier bare AMEN!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 2:56 pm
Jeg synes det er veldig flott at du skriver dette, noe som kan føre til at vi som er foreldre gjør det som skal til for at vi ikke ødelegger barns selvtillitt når et barn er overvektig. Jeg tror du har helt rett i at hele familien må gjøre om livet sitt sammen for å klare dette. Stå på!
Hilsen Hanne (mor til to barn på 10 og 12)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 3:03 pm
hvorfor er du son
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 3:55 pm
Jeg mener det var du som viste oss noen bilder fra yngre dager, og vi var enige om at du var ikke feit. Her på VGB er jo folk anonyme, og da sier de vel oftere sannheten.
Flott du som nå er ekspert tar dette opp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 4:54 pm
Det sentrale er trivsel og aktivisering, ikke vekt. Å være i god form og trives med å aktiviteter, er myyyye viktigere enn om vekta sier 5, 10 eller 20 kg for mye, ut fra BMI og andre “normer”, også for barn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 5:00 pm
Tror at det å skape et sunt “miljø” i familien er mye mer efektivt på lang sikt enn å påvirke barn til å slanke seg. Man kan gjerne snakke om temaet, men jeg tror ikke man får barna til å leve sunnere enn foreldrene uansett i de fleste tilfeller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 5:07 pm
Fint vi er enige
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 5:14 pm
kjempe flott at du skriver dette, for mange barn lider i dag; erting, mobbing.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 5:18 pm
Det er utrolig viktig å ikke ødelegge barns selvbilde på denne fronten. Men hvis familien spiser sunt, og ikke fokuserer på at de som er større enn gjennomsnittet skal spise lite, så tror jeg man kan lykkes.
Man må bygge inn verdier hos barn som de kan ta med seg når de flytter ut og tar sine egne valg. Det å gå sulten i hverdagen livet igjennom for å holde vekten, er nok en verdi som er veldig lett å forkaste når man vokser opp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 5:22 pm
Forstod ikke den helt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 5:24 pm
Standarden for overvekt har nok endret seg opp igjennom. De få kiloene jeg hadde for mye når jeg var yngre var den gang nok til å bli stemplet som både overvektig og feit. Håper det ikke er det i dag.
Vet ikke om jeg er ekspert på temaet, men jeg er i hvert fall den beste eksperten på mitt eget liv, så får folk selv vurdere hvordan det som gjelder for mitt liv også gjelder for andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 5:37 pm
Det er nok viktig i forhold til voksne også, men trpr det er enda viktigere i møte med barn. Det skal ikke mye til for å skape en følelse av mislykkethet hos barn hvis fokus blir feil over tid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 5:44 pm
Vi får alle gjøre vårt i møte med den slags. Jeg får i det minste skrive et blogginlegg om det i ny og ne
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 6:04 pm
TIL FORELDRE: SLUTT Å FOR UNGA DERES MED JUNK!
lag god gammeldags fisk og potet te dem, eller kjøttboller, brunsaus og potet te dem!
eller lær dere å lage asiatisk mat :S
foreldrenes sin SKYLD at unga deres blir feite som fy! ingen andre å klandre..
det gjør heller ingenting å la dem sulte en gang i blant..ikke kjem dem bort..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 6:22 pm
nice
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 6:41 pm
svin
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 6:58 pm
Å fortelle ungene sine at de er feite uten å faktisk prøve å hjelpe barna sine til å gå ned i vekt hjelper vel heller ikke stort.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 7:07 pm
Ja!!! Jeg blir heeeelt sjokka over hva foreldre kan gjøre mot sine barn. Det virker som om de får hva de vil, og et er faktisk dårlig gjort. å gi etter for barns ønsker når det gjelder matvaner, er å ødelegge deres fremtid!!! (faktisk).. Det er veldig få som klarer å leve LYKKELIG til tross for at de er overvektige!! Når jeg ser en feit unge, tenker jeg bare :”Foreldra dine skulle hatt seg en i fleisen”. Det er vanlig at man er glad i sine barn… – og vil dem det beste! – Du hjelper dem ikke ved å gi dem masse søtt og fett. Ta med en appelsin og gå en tur i skogen! Og husk; ikke gi barne godtepose på barnebursdager, du vet ikke hva de andre barnas foreldre mener om å bygge opp til overvekt i den aldreren.
Sorry ass, men vi må faktisk være realistiske når det glelder det her. Our future is in their hands!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 8:38 pm
Jeg og var overvektig. Har kommet meg ned på et noenlunde “kvinne som er litt rund” nivå i godt voksen alder, men da jeg var barn, så husker jeg ikke annet enn at mamma slanket seg, og hun var alltid for fet, meget fet. Slankinga hennes preget meg, og det var motsatt virkning med maset, og det var mas med maten hele tia, alle år, jeg ble bare tjukkere, dess mer det ble kjeftet og mast, dess verre. Jeg ble satt på en slags kur i tolv årsalderen, som en svenks sånn “akupunkturlege” drev med. Bare jucie i tre måneder, uten annet. Det holdt i to uker, og jeg ble jo sjuk, selvfølgelig. Og kjeft igjen fordi man ikke hadde karakter. Hun dro meg på grete rode kurs da jeg var ti ellve år, det fungerte litt, men bare noen uker. Dette var et evig mareritt alt sammen. Da jeg var sånn seksten år, så var jeg vel en god del for tjukk, men ikke mer enn jeg kunne leve med det, en femten tjue kilo. Men jeg ble smellfeit som ung voksen, hundre og førti kilo. Så ble det slankeoperasjon. Det hjalp ikke for jeg kom ikke lengre ned enn til åtti kilo, og jeg har levd med oppkast og alskens drit i tjuefem år etter det.
Og jeg veier ikke mindre enn åttifem kilo og har aldri kommet meg under åtti som voksen. ER 165 høy, så jeg er jo ikke lite tjukk da, men spiseforstyrrelsene har jeg hatt siden jeg var fem år, en blanding av overspising og spying. Vel, skrekkhistorie,..men nå siste to tre årene har jeg gitt blaffen, og heller prøvd å gjøre litt kroppsarbeide og røre på meg. Jeg var 117 for to år siden, nå er jeg 85. Og jeg har ikke gjort noe spesielt for det. Jeg tror at dess mer fokus og hysteri for folk som meg (alle er individuelle) dess mer matgærn blir man, dette er en sjukdom for min del, psykisk sådann, men som ødelegger det å ha et godt liv. Man kan ikke spise ute eller noe som helst, for da spyr man opp alt, så eter man så spyr man…mareritt.
Jeg anbefaler foreldre til å ha konsekvent sunn mat i huset, og ikke være hysteriske. SUnnhet kommer først!! Om man spiser hauger med grønsaker og frukt, er det bedre enn at man flyr etter folk med vekt, matvekt, og tabeller og er fanatiker, slik som min mor. ALl mobbingen og driten jeg fikk i oppveksten, og nå blir man mobbet tilogmed i aviser og i media fordi “tjukk” er som en pest for noen, som aldri har opplevd å bli ødelagt fra barnsben av. Og det med macdonalds og slik…ser mye feite unger der, og voksne…jeg har aldri vært på et slikt sted, det byr meg imot. Det har ikke noe med normalt å gjøre, å gå på slike møkkasteder. Bruk hue, ikke dra unger på møkkasteder fordi “Hygge”mener jeg begynner i hjemmet, ikke på steder der man produserer helseskadelig pengegrisk industri, og som på toppen av det hele står bak økologisk katastrofe fordi man hogger regnskog osv. for å fø på fisende kuer.
Om man vil “lykkes# her i livet, så drit i verden, og lev ditt eget liv. Jeg bryr meg midt i ryggen om hva folk mener er “å lykkes”, jeg lykkes på den måten jeg selv vil. Og skulle ønske jeg visste det da jeg var ung.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 8:43 pm
Jeg har vært lubben før, valpefett kan man kalle det fra jeg gikk på førskole til jeg gikk i 7ende. Alle de årene der har slekta mi + min egen familie med mamma, pappa og to brødre kalt meg feit. Jeg lignet på en hval, spis mindre, du passer ikke noe klær, osv. Det har bygget en hat på min egen familie og slekta mi. På ungdomsskolen begynte jeg med fotball håndball og friidrett og gradvis gikk ned i vekt og lot vær å spise så mye. Da sier familien min at jeg må spise mer pga puberteten. Altså hva tror folk at jeg så liten kan gjøre og tenke og føle? Den dag idag er jeg 21 år og fremdeles får høre når jeg har gått opp eller ned i vekt av foreldrene mine eller tante/onkel. Jeg sliter innvendig, jeg prøver å være sterk, jeg MÅ bare si til dere foreldre som klarer å si noe sånt uten å tenke dere om, GI FAEN! Det sårer dypt og det setter seg resten av livet. Det påvirker ganske mye av livet! Jeg har levd med dette sinnet til jeg var 20 og klikket helt på mamma en dag jeg kjørte henne til jobb, da var det endelig nok, men fremdeles hjelper det ikke å si ifra. Jeg håper dere foreldre kan forstå hvor jævlig det er, gjøre noe sammen enn å klage. Bare slutt å klag og HJELP ungen din. Jeg er nå 158cm og veier ca 53, og fremdeles er jeg feit i mine foreldres/slekts øyne. Jeg er ikke laget perfekt, jeg kan ikke bli en pinne, jeg har former og jeg er stolte av dem! Det burde dere også være.
Tips til foreldre dere tror å hjelpe ungen med kostholdet i 2 uker og gå tur med dem i to uker så skjer det en stor forandring…det tar lengre tid. Det tar måneder. Ha tålmodighet når dere skifter kosthold i familien, 50% kosthold 50% trening = bra resultat i lengden. Spis frokost som en konge, lunsj som en prins, middag som en hertug og kvelds som en fattig mann. er man sulten imellom så spiser man frukt. Dere foreldre som vil hjelpe barna må ofre den tiden eller bare slutt å klag for å gi barna psykiske problemer. Kjenner altfor mangen som har hatt det slik. Gi dere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 8:49 pm
Det er mor og far som skal være forbilder for sine barn. Det er de som setter mat på bordet. Det er et ordtak som heter ingen ting er sterkere en det svakeste ledd. Da holder det ikke med slappe rammer fra mor og far når det gjelder kosthold. Foreldre må slutte å lete etter unsyldninger for at deres barn er overvektig når det er de som er årsaken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 8:51 pm
Følger deg nok ikke helt der. Fisk og potet kan også være meget kaloririkt, når det f.eks. serveres med smør. Kjøttkaker er heller ikke nødvendigvis sunt, litt avhengig av om man bruker kjøddeig eller karonadedeig, og hvilken saus man lager til. Det funker for noen, men ikke for alle.
Tror ikke det nødvendigvis er foreldres skyld at barna blir overvektige, men det er en del ting foreldre kan gjøre for å minske risikoen for det.
Å la barna gå sultne for å slanke dem vil jeg påstå er en usedvanlig dårlig strategi. Det er en oppskrift på katastrofe den dagen barn vokser ut av foreldrenes kontroll.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 8:53 pm
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 9:00 pm
Veldig trist å lese din historie. Jeg er stygt redd for at du ikke er den eneste. Mine foreldre var nok ikke ekstreme på den måten du beskriver, men jeg gikk jo i en klasseog på et fotballag, og var i kontakt med mange mennesker som tilsammen leverte meg nok negativ infrmasjon om kroppen min til at jeg til slutt gav blaffen. Jeg ble 185 kg til slutt. Så sluttet jeg å høre på andres råd, og begynte å utforske min kropp, min psyke og min hverdag selv, og da ble ting ganske annerledes.
Tror slankemas og diettteorier som pådyttes en, både i relasjoner og gjennom media, er en vesentlig faktor for fremming av overvekt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 9:02 pm
?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 9:06 pm
Det er jeg enig i. Men å hjelpe barn ned i vekt ved å introdusere dem til slankekurer tror jeg bare er destruktivt. Økt sunnhet i kostholdet i hjemmet, og stimulering til lystbetont fysisk aktivitet. Og så ville jeg jo aldri fortalt et barn at det bar “feit” heller. Utrolig dårlig psykologi å gjøre noe sånt, i hvert fall hvis man vil hjelpe den overvektige.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 9:39 pm
Tror nok ikke alltid det er foreldrenes skyld. Mine foreldre “leverte” meg på 18-årsdagen med kun noen få kilo overvekt, men jeg greide da å nå 185 likevel i etterkant.
Tror ikke kampen mot overvekt bør dreie seg om å fordle skyld, til det er overvektsspørsmålet alt for komplekst. Men det er nyttig å diskutere hva hver enkelt kan gjøre for sine nærmeste med overvektsproblematikk, og for å påvirke samfunnet i en retning som gjør det lettere for enkeltmennseket, enten det er en forelder eller en overvektig selv, til å ta de helsevennlige valgene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 9:43 pm
Nå er det min tur til å si amen…
Sterk historie du forteller. Desverre er det en del av dem. Viktig at slike historier kommer ut, da noen, i sin manglende forståelse, tror at de gjør oss en tjeneste med å kalle oss feite og ber oss om å slanke oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 9:44 pm
Hei.
Det er tydelig at bloggene dine engasjerer mange innimellom, meg selv inkludert. Det er trist å lese en del av både dine og andres erfaringer i forhold til slanking og overvekt. Ingen tvil om at det blir sagt “feile” ting, blir tatt ukloke avgjørelser. Det er også mye bitterhet å lese fra enkelte. Ikke det at jeg ikke har forståelse for det. Men slik det ser ut fra mitt ståsted så har bitterhet aldri hjulpet noen videre i livet.
Det som slår meg når det gjelder deg, Bergen, er at du evner å fokusere på det positive. Iallfall virker det slik når jeg leser bloggene dine. Dette beundrer jeg deg for, og det er min overbevisning at dette har hjulpet deg til å nå de mål du har satt deg så langt.
Lykke til videre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 10:35 pm
Jeg tror nok ikke svaret er så enkelt som det – at foreldrene alltid har skylden. Overvekt kan ha ganske komplekse årsaksforhold, selv om mattematikken med flere kalorier inn enn ut er ganske “rett frem”. Årsakene til at dette misforholdet i kaloriene oppstår kan være meget sammensatt. Men det er nyttig å se på hva som er mulig foreldre å gjøre, og eventuelt hva som ikke er så smart.
Jeg mener at et miljø for sunnhet og aktivitet i familien er viktig, og at foreldre er de viktigste rollemodellene på dette feltet, på godt og ondt. Der er vi nok enig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 10:38 pm
Jeg har møtt veldig mye bitterhet opp igjennom i mitt arbeid med rusmisbrukere, barnevernsbarn o.l.. Mye av denne bitterheten har i høyeste grad vært berettiget, men jeg kan ikke huske at den har bidratt til noe positivt i noen av de tilfellene jeg har truffet på den. Følgelig prøver jeg å unngå den i mitt eget liv. Jeg klarer det sikert ikke helt, men jobber med meg selv så godt jeg kan i forhold til saken.
Jeg tror at optimisme og positivitet, i kombinasjon med en ærlighet om hvordan ting oppleves, er et godt utgangspunkt for å jobbe for forandringer i livet generelt, også i forhold til overvekt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 11:01 pm
Overvekt? Bruk opp energien du putter i deg!
Mye overvekt? Bruk opp mer energi enn du putter i deg. Det betyr sunn mat og mye svømming. Og noen til å holde deg i ørene så du ikke jukser. Ikke reduser vekta med mer enn 8-900 gram i uka for da slutter kroppen å forbrenne fettet.
Spis ofte og lite og hold forbrenninga oppe jevnt og trutt. Moms grønnsaker og unngå alt med sukker i. Drikk bare vann.
Så får du et bedre liv – uten at det koster skjorta.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 11:01 pm
Så bra at du tar opp dette Bergen.. Jeg følger deg HELT og holdent!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 11:17 pm
Fint innlegg. tenker på søstrenb min når jeg leser dette. Hun er 13 år og bruker damestørrelser i klær. Hun har alltid vært lubben men de siste 3 årene er hun blitt direkte overvektig. jeg synes synd på henne og jeg vet hun sliter med angst, isolasjon og elendig selvbilde pga dette. Hun prøver alltid å unngå å spise , for da må man jo bli tynn. Det finnes ingen løsning, tenker hun. Det er jo logisk det,tenker hun, men hun sprekker alltid. Da hun besøkte meg spiste hun ikke frokost…er ikke sulten , vil ikke ..etcc.. heller ikke lunch eller middag. Spis litt da sa jeg. Nei er ikke sulten, vil ikke spise sa hun gang på gang. Da vi besøkte vår felles søster utpå ettermiddagen var hun tydeligvis så trigget at hun spiste 6!!!! plater vaffel med syltetøy og rømme mens vi andre nøyde oss med 1-2 og senere på kvelden spiste hun pizza. Hun ser det ikke selv, sammenhengen og sier hun ikke forstår hvorfor hun er så tykk. Jeg aner ikke hvorfor jeg er så stor, sier hun og føler gang på gang nederlaget siden hun begynte dagen med å være så flink og spise ingenting , men avslutter med å spise så mye fordi sulten tok henne igjen. Jeg ser at hun mistrives med å være den hun er og ja hun er påfallene STOR. Tønnefigur og ganske høy for aldren. Vet bare ikke hvordan jeg skal hjelpe henne. det virker som om hun ikke vil ha hjelp…….Jeg har aldri hatt direkte overvektsproblem selv om jeg var lubben i tenårene ,og har vokst det av meg nå. Huff, det kan ikke være lett å være tenåring og ikke passe inn i det strenge, pålagte idealet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 11:22 pm
Takk for det A_live
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 11:32 pm
Kunnskap om hvordan de valgene vi gjør i hverdagen faktisk påvirker oss, utover det om at den maten er sunn og den er det ikke, tror jeg kan være til hjelp for mange. Men det er ikke lett å komme i en relasjonell posisjon med en 13-åring for å snakke om dette på en god måte. At hun selv ønsker en endring er jo et godt tegn, men det er drøyt tidlig å begynne å slanke seg.
Det er kanskje mulig for dem som står rundt henne å skape de sosiale settingene og hjemmemåltidene slik at det det ikke er vafler og pizza som står på bordet? Det er jo et offer å gjøre for dem som takler å møte på begge deler på kvelden, men kanskje en ting som i hvert fall er mulig å gjøre i møte med søsteren? Kanskje finnes det muligheter for å invitere henne med på fysisk aktivitet, og så ta med sunn niste for å spise i de settingene? Og så kan man jo være obs på mulighetene som dukker opp i hverdagen på å formidle kunnskap om hvordan kroppen fungerer i forhold til forskjellige matvarer, trening o.l. i hverdagen?
Det er jo veldig bra om man kan komme i en setting der hun selv ønsker hjelp av folk rundt seg til å ta tak i problemet, og en kan snakke om det uten å såre og skape en følelse av ytterligere mislykkethet. Men hvis den settingen ikke er der nå, så går det muligens an å gjøre noen ting i relasjonen med henne, som nevnt over, hvor det er mulig å sørge for at en i hvert fall bidrar til å gjøre det lettere for henne å velge sunt?
Vanskelig å vite. Lettere å si hva som ikke funker enn hva som funker…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 30th 2008 at 11:34 pm
Min erfaring er at det forsåvidt koster skjorta, men er egentlig verdt det
Svømming be dog et problem, da jeg gjorde for mye av det i begynnelsen. Lærte litt for sent at store mengder svømming forutsetter at man varierer mellom svømmemetodene hvis man vil unngå skader.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 12:19 am
jeg begynte å slanke meg når jeg var 15 år. skulle bare få bort litt valpefett. gikk veldig bra, for bra. følte jeg oppnådde noe når jeg fikk det så bra til. når jeg hadde gått ned fra 59 kilo til 46 på ett halvt år innså jeg at jeg hadde gått for langt. prøvde å legge på meg igjen, men fikk det ikke til, hadde sakte og sikkert drept matlysten min og sliter enda i alderen av 20 år! har røyket hasj for å få matlyst og tatt steroider for å legge på meg og veier idag 59 kilo. er over 170 høy så det hadde ikke gjort noe med 10 kilo til. men d gidder jeg ikke prøve engang
at bare 1 av 10 ungdommer slanker seg eller har planer om å slanke seg er tull. kan tro på 4 av 10. jeg tror det er viktig at ungdommer som slanker seg får oppfølging av noen med peiling på helse og ernæring. slanking kan fort gå galt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 1:26 am
PLeier også å se på bilder fra for ti år siden og se at jeg ikke var feit. det var bare vanlig valpefett som ville vokst av hvis ikke mobbing osv., hadde ødelagt alt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 3:07 am
Nå er jeg faktisk dritt lei av selvmedlidende feite folk. Dere har nesten ALLTID blitt mobbet og opplevd slemme ting, og ELSKER å snakke om det. Og jeg har hørt nok. Å slanke seg er null problem i oppveksten, så lenge det skjer i kontrollerte former, og med hjelp fra proffesionelle. Det er bedre det, enn at du blir sittende på ræva di til du er 15 og får “feit-stempel” som dere så fint kaller det. Å være feit i gymmen er ikke kult.
Skjerp dere! Dann en støttegruppe for individer som dere selv med “grusomme og dype arr som aldri gror.”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 3:12 am
Syter på at det er så strenge idealer og er stolt av “formene”, men elsker å slanke dere. Hva er det for en dobbelmoral?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 9:15 am
Jeg vil innlede med at det er veldig interessant å lese dine erfaringer og synspunkter om dette, for mange svært viktige temaet.
Vi har selv problemet med at det ene av våre to barn (9 år) til stadighet er sulten, og har blitt litt overvektig. Mens den andre (14 år)kan spise “hva man vil” uten å legge på seg. Vi prøver å ha et sunt kosthold, men har litt snop på lørdager. Mye av problemet er nok at den ene ikke liker å spille fotball, løpe og hoppe rundt. Det er dermed ikke sagt at han får sitte foran TV eller PC hele dagene. Han deltar i organisert fysisk aktivitet i tillegg til at vi ukentlig tar han med på spasertur. Gåturen liker han godt. Han er veldig bevisst på at han ikke kan spise å drikke hva han vil. Drikker forøvrig mye vann hver dag.
Å lese dine (Bergen) og andres erfaringer her kan forhåpentligvis hjelpe oss å gjøre gode valg i vår situasjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 9:40 am
det er ikke bra å slanke seg =)

no no no !!! not good!!!
just be fat if u wanna =)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 9:52 am
Det er veldig viktig at barn får riktig kosthold og er i aktivitet fra de er små av, noe foreldrene vil være ansvarlig for.
Da jeg selv var 12 år utviklet jeg spiseforstyrrelser fordi jeg ville slanke meg og bli like tynn som de andre. Jeg fikk anorexia, men klarte etter flere år å bli frisk. Men jeg vet at hvis jeg ikke hadde slanket meg den gangen, ville jeg nok ha vært feit den dag i dag. Og det er jeg ikke..
Likevel er det forferdelig når så unge barn skal slanke seg. En løsning på dette må jo være å forandre idealene (catwalk-modeller o.l), men det er jo så og si umulig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 10:10 am
Altså og LOL – klarer dere ikke lese hva som skrives? At problemet er psykisk og etablert så tidlig at det ikke bare er snakk om rasjonelle valg?
Selv var jeg alltid for tynn som barn, ganske kresen, veldig sensitiv tunge og rett og slett uinteressert i mat. Dette gikk o heller ikke ubemerket hen. Lange forhandlinger med min mor om å spise opp, eller i det minste så og så mye før jeg gikk fra bordet, til kommentarer fra slektninger om at jeg var tynn, kresen etc. Ikke noe jeg tok meg veldig nær av, men det å spise var noe jeg etterhvert gjorde mer for å tilfredsstille andre. Men jeg var blitt gjort veldig bevisst på at jeg var tynn, og taklet dårlig da jeg kom i tenårene. Først komplekser fordi jeg ikke hadde noen former mens alle andre hadde, så da jeg begynte å få former og dette brøt med identiteten min som “gutterett” – og kombinert med lav selvfølelse av andre årsaker, utviklet jeg spiseforstyrrelser, fra faste og sulting til overspising når jeg ble for slapp. Sult- og metthetsfølelsen var nok ganske forstyrret etter å ha spist for å tilfredsstille andre i så mange år. Jeg ble ganske fiksert på mat og kropp, og da er det virkelig vanskelig å spise naturlig. Jeg forstår derfor veldig godt hvordan folk som da lett legger på seg eller har noen kilo for mye, lett kan legge på seg enda mer.
Jeg har gjennom trening og endel selvransakelse fått kontroll på følelser og forhold til mat og kropp, er slank og treng, men ingen vil gjette at jeg har hatt slike problemer og får tilbakefall i vanskelige perioder, når selvfølelsen er på bunn.
Men jeg vet i alle fall at om jeg får barn, skal jeg ikke fokusere på kropp og mat, kun sunnhet. Jeg skal la barnet selv få styre sin egen apetitt, aldri presse på for at det skal spise mer – men -og det er selvsagt viktig – sørge for at det er sunne alternativer som er tilgjengelig når de er sultne.
Jeg synes det er helt utrolig at jeg som genetisk var naturlig slank, og ikke hadde noe spesielt forhold til mat, og var veldig fysisk aktiv, likevel utviklet et stort problem. Det var utelukkende forårsaket av andres kommentarer og innblanding og at jeg ikke fikk være meg selv og styre min egen apetitt – og det var ikke engang velmenende helsemessig begrunnet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 10:33 am
Det er fullstendig unødvendig å slenge dritt som #22 og #23 har gjort. Det er åpenbart at de aldri har slitt med overvekt.
Selv er jeg 19 og har hatt problemer med overvekt siden midten av barneskolen. Jeg var et matglad barn, jeg skal ikke nekte for det, og nå, i nesten-voksen alder kan jeg sikkert ta noe av skylda selv fordi jeg ikke gidder (for det er faktisk derfor) å ta av de kiloene jeg har for mye, men å gi et barn OG ungdom i 15-16 års alder skylda for dets egen overvekt er ren skjær tull. Som tidligere nevnt er dette et komplekst problem og de aller fleste problemer relatert til kropp starter ved at noen slenger ut en (mer eller mindre) ubetenksom kommentar om vekt spesifikt for deg eller bare generelt eller et blikk som ikke trenger noen videre forklaring.(Dette kan jo både være fra familie og/eller andre barn)
Det var sånn det startet for meg, og det presset som fulgte de neste årene både i form av baksnakking og direkte latterliggjøring av meg fra “medelever” ødela all mulighet for et normalt forhold til mat. Det som skjedde var at jeg gikk opp mer i vekt i løpet av de neste årene og også mamma startet å kommentere vekta mi. Noe som ikke hjalp en dritt, for å si det på en pen måte. Da jeg startet ungdomsskolen slet jeg med spiseforstyrrelse (tvangsspising), noe som fortsatte gjennom hele ungdomsskolen og begynnelsen av videregående.
I dag vet jeg at jeg veier noen kilo for mye, og jeg skal være ærlig å si at jeg skulle ønske jeg veide mindre, og jeg vet at det er mulig hvis jeg tar meg selv nakkeskinnet og begynner å trene (for jeg skal påstå at jeg ikke spiser veldig usunt. Aldri brus, sjelden snop, ALDRI Mac’rn mat) Men akkurat nå gidder jeg bare ikke. Det er ikke dermed sagt at det er like enkelt for å alle å bare “gidde det”. Mange sliter med depresjon og andre mentale problemer som følge av mobbing for overvekt i barndommen (kanskje var det ikke overvekt en gang, bare valpefett) og dette hindrer ofte vektnedgang (Mange sliter også forsatt med selve spiseforstyrrelsen) Det er ikke alltid bare å “ta seg sammen” og begynne slankekuren slik noen impliserer. Overvekten er bare et symptom, og selv om man prøver å behandle syptomene vil ikke roten til problemet forsvinne. Å bli bra igjen etter slik plaging i barndommen tar årevis. Noen klarer det ikke på egenhånd. Jeg er en av de. Jeg har tilbrakt flere år i terapi for å bearbeide følelsene.
Så folkens: Ikke skyld utelukkende på foreldre (selv om de kan være en stor negativ faktor eller av og til selve roten til problemet) eller personen selv. Ofte er det noe helt annet enn bare giddalaushet som ligger bak. Jeg ser alt for mange blogger om overvekt uten at folk tar seg bryet med å nevne at det faktisk ligger en mental faktor innbakt i alt dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 10:41 am
hard trening og disiplin.. får ikke de feite barna “drugs” sin hjemme så står de bak butikkene å smugspiser snickers og helle nedpå med brus. så fram t at barnets egenvilje ikke e tilstede så kan d bli vanskelig .. vet veldig my om dette tema, veide selv 112 kg i 6 klassen. min løsning på d hele va flere år på amfetamin, fikk stramma opp da..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 11:15 am
har vært slank hele livet, men når jeg var på avrusing for første gang veide jeg 67kg å kom hjem 13 mnd senere hadde jeg dobblet vekten min på 13mnd til 138kg, avrusingen var misslyket så jeg begynte å bruke amfetamin i gjenn, tok 6mnd å gå ned 60kg
med konstant bruk.begrunnet å være så stor var ett hælvetet. ønsker ikke min værste fiende å bli sånn. er fullstendig klar over att det var helsefarlig men det det var så deprimerende at jeg ikke klarte å vær sånn stor. aldrig merrrrr.alt er sjøl ka du gjør det te………
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 12:34 pm
Jeg må si at jeg ikke ser faren i å slanke seg som tenåring. Jeg er 17 år og passer på vekten og hvis den går over det den skal være slanker jeg meg litt under det den skal være for da er det lettere og holde den. Dette har jeg drevet med siden 8-klasse og nå går jeg i 2videregående. Folk overdriver dette snakket om slankin i tenårene. Hvis slanking gjør folk mer fornøyd med seg selv så støtter jeg dem. Det er bare at vi må slutte og sammenlingne oss med hollywood stjerner som har masse penger og kan opperere seg selv når det passer seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 1:03 pm
jeg fikk ogå høre fra familien at jeg var overfet, selv når jeg veide 57 kg med høyde på 183 cm som 14-åring. det var et mas siden førskoletiden.
som 40-åring fikk jeg diabetes og fulgte legens matanbefalinger og mengder. for opp tl 120 kg og fíkk beskjed om at jeg overspiste.
gikk tilbake til egen spiseplan og gikk ned 30 kilo på 6 mnd.
ble senere undersøkt at endokrinolog som fortalte at jeg antagelig var født med lavt stoffskifte, og bruker medisiner for dette (levotyroxin).
forlang å få tatt en blodprøve for stoffskifte hvis du er overvektig!
55 år med mobbing for fet kropp var ikke ok. jeg bad om blodprøver men ble avfeid. derfor fikk jeg følgesykdommer som diabetes 2 og hyperkalsemi…
min “nøkkel” for ok kosthold er ren fisk og rent kjøtt, karbohydrater fra frukt og grønt. jeg spiser ikke korn, fordi jeg har allergisk reaksjon. med nok frukt får du aldri søthunger.
og salat til; avocado med forsiktighet, mandler, tomater, bladpersille og par ss olivenolje.
jeg bruker ren kakao og koker den som kaffe, med vann, eller skummet melk.
og holder meg unna ost til hverdags.
men spiser varm lunsj og sen middag. kylling, kalkun, fet fisk. det er “fast food” god nok. 1 cm-tykk skive kyllingbryst stekes 20 sekunder på hver side i varm stekepanne, det er kjappere enn hamburger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 1:32 pm
Mange at de som kommenterer slik saker skryter av sine gode vaner med å praktisere skille mellom hverdagsmat og festmat. Jeg har sittet en del i kassen de siste fem år, og synest det er langt mellom de sunne handlevognene.
Jeg kan gi eksempler på vanlige varer som jeg ikke syns hører hjemme i en hverdagshandlevogn: Youghurt med sukker, frokostblandinger med sukker, juice i store kvantum, en del ferdigmat som pizza og posemat, syltetøy og fint bakverk.
Slike varer putter jeg i helge-handlevogna.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 2:01 pm
Jeg har selv en sønn på 6år som er aktiv.Han spiller ishockey,golf og jeg trener han i en fotball klubb.Det viktigste i et barnesinn er å la de få utvilke jeget.Være seg selv og forholde seg til andre og ha engasjement og motivasjon i det de holder på med.Det høres sikkert mye ut med all denne aktiviseringen av en liten gutt på 6 år.Her snakker vi om å aktivisere en gutt 3 timer i uken.Når han møter de andre før under og etter trening forstår jeg at sosial integrasjon er livesviktig.Dette tar han med seg på skolen og er like engasjert der som i fritiden.La foreldrene delta rundt barnet sitt lengst mulig i aktiviteter de utøver.Da lærer en barnet å kjenne samt det blir en rik opplevelse for begge parter.Kosthold.La ungene få spise sundt og godt.Hold de borte fra sukker.La de spise når de har lyst og sist men ikke minst.Ikke mas på de og ikke press til noe du aldri klarte som ungdom.Det er ikke alle som blir Norgesmestre med de er like verdifulle for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 2:51 pm
Jeg tror det viktigste foreldre kan gi sine barn på denne fronten, er gode matvaner.
– Måltider inntas ved spisebordet
– TV-titting skjer stort sett uten matinntak (farlig å bli vant til å spise mens man sitter i sofaen)
– Godteri og brus kun på lørdag
– Spis dessert en gang i uken (søndagsmiddag er et fint konsept synes jeg)- da får man påfyll av søtt med passelig intervall, og får kanskje ikke så lyst på det ellers.
– Unngå bruk av mat som belønning
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 3:13 pm
Veldig bra Geir.. spessielt det siste. ser veldig ofte foreldre som jager barna sine i idretten for at foreldrene vil at de skal bli best mulig. det som er viktig her er at baret har det gøy uansett alder mener nå jeg.. har selv sett enkelte ekstreme tilfeller innenfor alpint hvor jeg har vært trener for barn i alderen 6-10 år.
men som foreldre så er det ikke noe vits å jage barna ut i idretten. start heller med å ta de med ut på turer i lav alder.. Det vil nok ha positiv innvirkning selvom ungen må sitte i pulk eller bæremeis.. Barna vil nok etterhvert like dette med å være ute når de får det inn i små porsjoner sammen med familien i lav alder.. ta de med ut, når de er gamle nok til å gå selv så finner de nok utfordringen som er ute i skog og mark spennende.. dette med å gå opp på små fjell, klatre i trær og oppleve dyre o.l.. tror dette kan ha veldig positiv innvirkning for vidre aktivisering på eget initiativ fra barnet.
Kostholdet burde ikke være noe problem mener nå jeg.. Godis o.l hører helger og andre staslige årstider til, mens i uke dagene er det god norsk middagsmat som er tingen.. Sier ikke at man ikke skal bestille en pizza på torsdag kveld, men det må ikke bli noe vane.. det er forskjell på å kose seg en gang i blant i uka og på å gjøre det til vane.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 4:39 pm
hei kassdamen,
det gjelder bare å vite tidene de forskjellige tingene tar, og samordne disse.
det er noe folk i mengder ikke fatter, det er at dagligmaten ikke kalles diett.
man kan ikke leve på en snever diett hele livet med utskeielser i weekenden. da blir det som i julen med overspising som med hell kunne fordeles over hele uken og spare leveren for høytrykket av fet-mat-mengde.
sats på smaken av maten vi spiser, så trenger vi ikke det unødvendige fettet og sukkeret. lag maten fra skrætsj, det tar ikke lenger tid, bare bedre planlegging av matlagingen.
har en trykkoker, går mye lettere. ex: samle opp bein og skrog fra 4-6 kyllinger i frysern. så koker du dem 20 min. i trykkoker, og du har verdens beste start til kylingsuppe. den siles og helles i gryte sammen med grønnsaker og kanskje ferskt kyllingkjøtt som trekkes i 15 min, eller linser, som må putre i 20 min. dette kan gjøres på 3 forskjellige dager å oppvarmingen er den eneste jobben den siste dagen. trykkoke kan man gjøre mens man seer på tv, så gjør en noe nyttig samtidig. ta fram strikketøyet også
jeg er ikke så organisert hele tiden, men det er en tilvenningssak bare.
og jeg går ut ifra at Crock Pot’en også har kommet til Norge. d kn du sette på den elektriske gryten med fårikål når du står opp om morgenen og komme hjem til ferdig middag 8 timer senere
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 7:23 pm
#22 og #23, dere har begge misforstått poenget her. Vi liker ikke å snakke om det før det blir et stort problem, eller “elsker” å slanke oss. Det har noe med hvordan folk rundt oss har fått tankene våre på feile veier. Unnskyld for at dere har hatt sikkert flinke foreldre, født tynne og aldri hatt noen form for problemer eller føler dere støtt pga dere er den personen som kommer til å si eller sier det til ungene at dem er feite. Det er ikke noe dobbeltmoral, det er bare å være sterke individer mot slike som dere!
#22 med hjelp av profesjonelle, tror du virkelig alle har penger til det? Det høres ut som du kommer fra en rik familie. Personer som deg er tydeligvis en som går rundt å baksnakker og mobber andre. Det fører til depresjon og ikke selvmedlidenhet. Gå å få litt mer informasjon enn å snakke før du tenker, som å tørke seg i rumpa før man driter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 31st 2008 at 8:58 pm
Jeg vil ikke at barn skal slanke seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 1st 2008 at 2:32 pm
Slanking påvirker fort selvbildet og ande psykiske og fysiske mekanismer hos oss, og du er nok ikke alene om å streve med å finne balansen etter slikt. Det er en av grunnene til at jeg ikke liker konseptet slanking i møte med barn. Og jeg er stygt redd for at du har rett, at det er mer enn 10% som utsetter seg for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 1st 2008 at 2:48 pm
Hører den historien fra mange. Vi får prøve å fortelle historiene slik at færre kanskje kan spares for de opplevelsene i fremtiden. Våre egne opplevelser kan vi jo ikke få endret, men vi får prøve å takle dem så godt vi kan. Jeg tenkeri hvert fal at jeg ikke ønsker at de opplevelsene skal styre meg i dag. De har ødelagt nok. Så da må jeg finne måter å takle dem på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 1st 2008 at 3:05 pm
Jeg kjenner ingen overvektige som passer til din beskrivelse av å elske å snakke om mobing o.l. opplevelser. Men jeg kjenner en del som skjønner at det er nødvendig på å ta det opp, både for sin egen del, og for å bidra til at færre får oppleve det samme.
Ellers hører jeg aldri på folk som sier “skjerp dere” til folk de ikke kjenner. Det pleier å være et signal om at man har større behov for å kompensere for egne utilstrekkeligheter enn man har et ønske om å hjelpe andre. Det blir feil utgangspunkt for å bli interesant å lytte til for min del.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 1st 2008 at 4:56 pm
Kjenner ikke noen som elsker å slanke seg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 1st 2008 at 5:02 pm
Høres ut som dere har en sunn og god tilnærming til utfordringene i familien. Tror det øker sjansen for at det går bra på sikt. Jeg tror det er smart å tenke at det viktigste er ikke hvor mange kilo foreldre leverer barnet sitt til 18-årsdagen med, men hvilke vaner og forutsetinger barnet får for selv å ta de gode valgene for den langt større delen av livet hvor de stort sett bestemmer over seg selv (i hvert fall intil de blir gift…).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 1st 2008 at 5:07 pm
For min del har det vært bra å slanke seg de siste 18 månedene, når jeg har gjort det på mine premisser, og ikke på alle andres
Ellers har du helt rett i at det er en reell valgulighet å la være å slanke seg. Av og til tror jeg at det eren forutsetning for å lykkes å forstå at man kan velge å a være hvis man vil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 1st 2008 at 5:53 pm
Vanskelig å styre moteindustrien med annet enn kapitalmakt, så jeg er stygt redd for at familiene og skolen må ta hovedjobben for å forebygge både anoreksi, overvekt o.l. Men det hjelper ikke å fjerne negative impulser uten å erstatte dem med et attraktivt alternativ. Vi må ha et positivt fokus på alternativet – de alternative verdiene som fremmer sunnhet i stedet for spiseforstyrrelser.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 1:31 pm
Som barn kan man ikke forventes å skulle kunne takle slike kommentarer på en måte som ikke ryster selvbildet over tid. Synes din filosofi om sunnhetsfokus og naturlig appetittregulering høres fornuftig ut. Så får man heller justere med sjokolade og kaloririke (em gjerne fortsatt sunne) pizzaer hvis undervekten blir medisinsk farlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 1:43 pm
For min del tror jeg ikke foreldre skal ha så mye av skylden. De gjorde nok så godt de kunne med den kunnskapen de hadde. Det var nok andre i både slekt og skolemiljø som bidro vel så mye til at det ble vanskeligere for meg å ta de sunne valgene etter hvert som jeg vokste til.
Det er krvende å få bearbeidet slikt i etterkant. Tror de færreste vil klare det helt alene. Skjerpings er nok sjelden nok.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 1:46 pm
Problemet med konseptet hard trening og disiplin er at det nesten aldri er nok til å behandle en avhengighet over lang tid. Veldig bra de gangene det funker tilstrekkelig, men tragisk når folk blir møtt med krav om å disiplinere seg selv ned i vekt selv om de 20 siste forsøkene på å gjøre nettopp det endte i dass. Det kreves faktisk ganske mye dumskap, spør du meg, for si til folk at de da bare må fortsette å prøve å gjøre det samme igjen og igjen, som enda ikke har funket i det hele tatt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 2:08 pm
That’s what apmphetamin will do to you :-S
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 3:46 pm
Fint at du føler du har balansen på det i ditt eget liv. En del av oss andre har slitt mye med det opp igjennom tenårene uten å finne den balansen. Derfor ønsker jeg å jobbe for at folk ikke skal utsettes for et relasjonelt slankepress av alle og enhver, men at man heller skal lage et miljø hvor det er lettere å ta sunne valg. Tror det er en mye bedre måte å påvirke andre på enn å be dem om å slanke seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 6:18 pm
Synd at det tok så lang tid før du fikk svar på hvorfor kroppen ikke fulgte den allmenne oppfatning av hvordan den burde fungere. Men bra at du fant en god vei til slutt.
Fastfood er viktig når teorien skal møte hverdagen. Bra du har funnet dine varianter av det også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 6:46 pm
For noen funker det å skille mellom hverdag oghelg. Jeg foretrekker å prøve å holde det sunnt (men godt) hele tiden, og knytte mine unntak fra den regelen til sosiale settinger hvor jeg ikke har kontroll på hva som settes foran meg.
Ellers er det sikkert interessant å sitte i kassen i matbutikk og se hva folk plukker med seg av varer. Kunne nesten vært gøy å prøvd en dag for observasjonen sin del
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 6:57 pm
Lystbetont aktiviteter topp for barn. Tror at tilrettelegging for det er noe av det smarteste foreldre kan gjøre for sine barn hvis man ønsker å forebygge overvekt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 7:06 pm
Matvaner er viktig. Problemet er når matvner oppleves som en tvangstrøye for barna over tid, i stedet for som noe positivt. Da blir vanene for endret når de er ute av huset. Så hvis en greier å få barna til å oppleve de sunne matvanene som en positiv greie vil det være helt maksimalt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 7:25 pm
Turer kan nok være fint. Det gjelder å finne det barna trives med over tid. Turer kan være en god plass å begynne.
Mye norsk hverdagsmat smaker jo bra, men en del av det kan for lages veldig kaloririkt. Når aktivitetsnivået i samfunnet går ned er det jo ikke så unaturlig om vi må gjøre noen kostholdsjusteringer fra det som var hverdagsmaten for en del år tilbake, hvis vi vil beholde den samme vekten som de hadde da. For noen funker det med mindre porsjoner, mens andre må bytte ut matvarer i større grad, eller øke treningsmengden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 8:26 pm
Planlegging er en viktig forutsetning for at jeg skal klare å lage så sunn mat som jeg ønsker. Tror nok det kan gjelde flere.
Den der Crock pot’n ble jeg litt nysgjerrig på. Når kommer den til Norge tro?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 8:33 pm
“Å snakke før man tenker er som å tørke rompa før man driter”? Den var god. Må huske den…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 2nd 2008 at 11:41 pm
Så fint at vi er enige
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 4th 2008 at 1:57 am
Maken til drittsnakk.
Så jeg har problemer selv fordi jeg ber samtlige om å “skjerpe seg”? Hva er dette? Vil jeg ikke hjelpe? Nei? Gjør det meg et dårlig menneske at jeg ikke vil ta innover meg andres problemer og syt og strev?
Hei du bedreviter, det gjør framfor alt ikke DEG et godt menneske at du har vært “tykk” heller.
—
“”Vi liker ikke å snakke om det før det blir et stort problem, eller “elsker” å slanke oss. Det har noe med hvordan folk rundt oss har fått tankene våre på feile veier. Unnskyld for at dere har hatt sikkert flinke foreldre, født tynne og aldri hatt noen form for problemer eller føler dere støtt pga dere er den personen som kommer til å si eller sier det til ungene at dem er feite.”"
Takk, det er NETTOPP dette jeg snakker om. Det er bare andres feil, det er dere som er offeret, og vi må snaaaaakke om det. Hele tiden helst. Og det som kommer er bitterhet på omverdnen og hat mot folk som er “anorektiske” og normale. Det er samfunnets feil og moteindustrien med små størrelser og la lala.
Jeg sier det igjen: Skjerp dere! Gjør samfunnet en tjeneste og hold kjeften lukket! Da kommer hverken mat inn eller selvmedlidenhet og pjatt ut. Win-Win.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 4th 2008 at 3:02 am
Jeg har opp igjennom livet merket meg en del trekk ved folks budskap som forteller meg om det er sunt å lytte til disse budskapene eller ikke. Det du formidler har med seg flere av de trekkene jeg har merket meg at sjelden medfører noe positivt for andre mennesker, og jeg forbeholder meg derfor retten til å ikke lytte til dem. Du står fortsatt fritt til å ytre dem.
Jeg vet ikke noe om dine problemer, men måten du uttaler deg på samstemmer med måten mange andre jeg har truffet som har vist seg å ha en del utfordringer i sitt eget liv. I stedet for å face sine egne ting påpeker de andres svakhet, til tider med et snev av aggresjon. Om dette gjelder deg vet jeg jo som sagt ikke, men min erfaring tilsier at det gjelder en ganske stor andel av dem som uttaler seg etter lignende prinsipper som deg. Derfor velger jeg å beskytte meg selv ved å la være å lytte til slikt, enkelt og greit
Når det gjelder din påstand om å legge skylden på andre for sin overvekt kjenner jeg meg personlig ikke igjen. Men det er folk som har gjort det enklere og vanskeligere for meg å velge sunt opp igjennom. Det synes jeg det er nyttig å refektere over og lære av, slik at jeg selv kan prøve å handle på en konstruktiv måte i møte med andre overvektige. Du står ellers fritt til å lese flere av innleggene her inne på bloggen min hvis du ønsker å argumentere i forhold til det jeg faktisk står for, og ikke i forhold til et bilde av mine meninger som du konstruerer selv på et åpenbart meget begrenset grunnlag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 4th 2008 at 11:54 pm
Jaha du.
Morsomt å se hvordan du på en veltalende måte prøver å kjøre over meg, med en hel del hersketeknikker på slep.
Men nå skal du høre her; jeg er helt og holdent glad og lykkelig i livet mitt. Jeg er forbausende fornøyd med det aller meste. Vil tro jeg har det mye bedre enn noen av dere noen gang vil oppleve.
Men jeg påroper meg retten til å uttale meg mot ting jeg irriterer meg over, uten å ha “problemer” og den slags tull.
Er det ikke merkelig? Det å være feit blir sammenliknet med folk som har alvorlige problemer. Helt sinnsykt.
Problemet blir fint overdrivd og blåst opp av DEG, og din stakkars hær av “lubne” og selvmedlidende burgeretere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 5th 2008 at 2:19 pm
Hvorfor har du behov for å si det du sier?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 5th 2008 at 4:12 pm
Huffa. Stakkars.
I rest my case.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 5th 2008 at 4:50 pm
Kan ikke kommentere denne da jeg ikke vet hvilken av innleggene over det refereres til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 3rd 2010 at 11:38 pm
Vel, mamma og paap har vertfal vært støttende helt siden jeg sa at jeg ville gå ned i vekt. Jeg re ei jente på 16 år er 175 høy og veide 126 kilo påsken i år. Menjeg fikk nok av å føle meg uttafor og jeg følte meg rett og slett stygg. Så jeg meldte med på greteroede kurs og har nå gått ned snart 20 kilo (19 kg)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 21st 2010 at 2:28 pm
“Men jeg påroper meg retten til å uttale meg mot ting jeg irriterer meg over, uten å ha “problemer” og den slags tull”
Bestefaren min sa en gang til broren min og meg at “dere skal mene alt dere sier, men dere må ikke nødvendigvis si alt dere mener”.
Ikke så dumt å filosofere litt over slike hverdagsvisdomsord i ny og ne
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 26th 2011 at 9:45 pm
Vi må slutte å tenke slanking!Vi må tenke god ernæring og søke kunnskap om hva som skjer i kroppen når vi bare spiser sukker.Vi blir ikke bare tykke, men vi blir i tillegg syke.Mange barn er feilernærte. Noen er for tynne. Tykk/tynn er mye gener.Alle trenger god ernæring.Snørrete unger hele året er en kombinasjon av for mye sukker og melk. Det er ikke forkjølelse. Og er det det så er immunforsvaret nede hele tiden.Kroppen får aldri ro til å bygge seg opp før neste dose fruktyoghurt og neste is stappes inn. Jeg putter ikke besnsin på en diselbil fordi det er 17. mai, bursdag, jul etc.Jeg passer på at plantene mine har god jord, og jeg tilsetter næring i vannet slik at de vokser. Vi tar bedre vare på bilen og plantene, enn oss selv. Barn er på fest hver dag. Is og boller hører nå med til hverdagsmaten.Det er bursdag i barnehagen, hjemme, hos farmor og tante, hos kompissen , venninna. Dårlig kosthold arves og læres.Rerma 1000 bryr seg ikke om helsa vår. Det må vi gjøre sjøl.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 3rd 2011 at 9:59 pm
Å la barnet styre sin egen apetitt… Hva når man har barn som elsker mat? Som gjerne spiser dobbelt så mye som sin mor – sunn mat, men alt for mye? Jeg prøver å nekte dem på en fin måte, men hva skal man si da, når de påstår at de fremdeles er sultne? Vi kan aldri ha boller, eller kaker, eller dessert, for ett sted må jeg jo prøve å kompensere for spisinga deres. Og når de er på besøk hos vennene sine, så vanker det vafler og is i tide og utide. Eller 4 brødskiver til kvelds. Og bursdagene! Alle disse jævla bursdagene de går i , med brus, kaker, boller, brownies, is og godteposer. På en tirsdag!
Jeg er så sliten og lei av å prøve å slanke ungene mine i smug. Dra de med meg på tur når de ikke vil, og spør hvorfor. Og jeg lyver så det renner hele tiden!
Det er ikke bare foreldra sin skyld!!!!! Gå litt i dere selv, og tenkt over om du kanskje er en sånn som sender med en kjekspakke til naboungene når de skal leke piknikk, eller godteposer i bursdager, eller sjokoladekake i barnehagen fordi den tynne ungen din har bursdag. Bare for at din unge spiser som en fugl, er tynn som en strek, og ikke har noe problem med vekta – så kan du ikke bestemme over kostholdet til andre barn! Og tro at det bare skjer en gang! For det gjør det ikke, for det skjer i neste hus, i neste hus og i neste hus. Bare ikke hjemme hos oss – for her kan vi ALDRI kose oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2011 at 2:21 am
LH: Enig med at foreldre må ta hensyn til barns kosthold også når de behandler andre barn enn sine egne. Prøver å gjøre det når det kommer barn på besøk hos oss også
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende