Bergens tidende har visst satt noen journalister på saken å beskrive laksens fortreffelighet. For noen dager siden leste jeg i papirutgaven av avisen om fengsel som var begynt å servere fanger laks fire ganger i uken, og som så at de innsatte ble mindre voldelige og generelt fungerte bedre. Jeg er jo ikke spesielt voldelig av meg, men tenkte nå at dette var fint.

I dag er det foreldre som får beskjed om å servere fet fisk (f.eks. laks) til barna sine to ganger i uken, da ny forskning viser at blant barn som spiser fet fisk så ofte går adhd-symptomene ned og konsentrasjonsevnen opp. I tillegg viser laks en positiv effekt på andre adferdsproblemer, og på dysleksi. Man lærer rett og slett bedre med et høyt inntak av laks i hverdagen.

Jeg liker generelt ikke at folk forteller andre hva de skal/må gjøre, men jeg prøver å lese forbi den delen av artikkelen, og se på forskningen som ligger bak. Kan det være noe å lære for meg i dette, selv om forskeren som uttaler seg kunne vist litt mer respekt forhverdagen til folk enn å si at foreldre som ikke klarer å servere barn fisk to ganger i uken "prøver ikke hardt nok"…?

Mirakelmedisinen mot konsentrasjonssvikt, adhd og adferdsproblemer skal være de sunne omega-3-fettsyrene i fet fisk, som er viktige å få i seg. Søvn og mosjon er også viktig for barna, men fet fisk bør altså ikke forsømmes.

Jeg har som sagt ikke vist særlig til voldelige tendenser siden barndommen ble forlatt, og ikke har jeg vært utpreget vanskelig i min adferd på andre måter heller. Jeg har fått gode karakterer på skolen, på tross av mange symptomer på dysleksi, og har generelt greid å konsentrere meg greit. Men selv om jeg ikke utmerker meg negativt, så kan det jo hende at det er "mer land å innta" på den positive enden av den skalaen? Kanskje jeg kan få litt bedre konsentrasjonsevne, og bli litt mer positiv og smilende? Det skader kanskje ikke å prøve?

Jeg liker jo i utgangspunktet ikke fisk, men har systematisk jobbet for å finne frem til fiskeretter som jeg kan spise uten å føle ubehag. I en lang periode var jeg ganske flink til dette, og spiste nok fisk både en og to ganger i uken i gjennomsnitt. De siste ukene har det dessverre gått litt nedover med fiskespisingen, da jeg tilsynelatende har glemt hele fisken. Slike artikler som den i BT i dag minner meg på at kanskje jeg skal tenke igjennom fiskespisingen min litt igjen? Kanskje det er på tide å øke på med fiskemåltidene, tilbake til "gammelt nivå"?

Etter å ha lest den artikkelen i dag, gikk jeg rett og slett til fryseren og tok ut to laksefileter. Aner ikke hva jeg skal lage utav dem enda, men laks til middag får det bli. Om ikke det blir annen effekt av BT-artikkelen, så har den i hver fall ført til en ekstra fiskemiddag eller to for meg…

Tips oss hvis dette innlegget er upassende